Dagens PS

Scania kammar hem rekordorder

Scania får rekordorder på ellastbilar
Rickard Bergqvist, Jula, Niklas Engholm, Scania, Anders Kron, Toveks, och Pontus Sahlgren, Ecolink framför den fordonstyp den nya affären gäller. (Foto: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 juni 2024Publicerad: 03 juni 2024

Scania får sin största svenska order på ellastbilar. Ecolink i Skara på uppdrag av Jula Logistics lägger en storbeställning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Åkeriet Ecolink i Skara har tecknat ett ramavtal med Scanias återförsäljare Toveks lastbilar.

Man gör det uppdrag av Jula Logistics och det handlar om en leverans av 20 ellastbilar för regionala transporter, skriver Scania.

Största svenska ordern

Det här är Scanias hittills enskilt största beställning av ellastbilar i Sverige.

”Det känns oerhört spännande att ligga i framkant”, säger Pontus Sahlgren, som är vd för Ecolink.

Toveks lastbilar har ett mångårigt samarbete med EcoLink som kontinuerligt har förnyat sin lastbilsflotta med 5-10 Scania-fordon årligen. Senast levererades 15 nya lastbilar.

ANNONS

Senaste nytt

”Tydlig markering”

”Att Ecolink och Jula Logistics gör en så pass stor satsning är en tydlig markering i transportbranschen”, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör hos Scania Sverige.

”Ett större skifte till elektriska och fossilfria vägtransporter är definitivt på gång och det ska bli intressant att följa Ecolink och Jula Logistics i deras omställning med hjälp av våra elektriska lastbilar”, tillägger han.

ANNONS

”Ramavtalet innebär ett stort steg såväl för kunden som för oss”, förklarar försäljningschef Fredrik Magnusson, Toveks lastbilar.

”Vi har tidigare sålt enstaka ellastbilar men nu handlar det om ett helt annat skarpt läge. Nu är vi på riktigt inne i elektrifieringen”.

Pilotprojekt

Jula Logistics har sedan 2022 deltagit i ett pilotprojekt ihop med Scania.

Företaget har två eldrivna 32-metersekipage, med totalvikt för last och släp på upp till 64 ton, i drift.

Fordonen transporterar vardera två kontainrar från terminalen i Falköping, dit gods anländer via tåg från Göteborgs hamn, för distribution i Västra Götaland.

Genom att övergå till eldrift för tunga och långa lastbilsekipage har Jula kunnat minska energi och utsläpp med 70 procent per transporterad enhet.

”Fungerat från dag 1”

”Vi har utvecklat dessa fordon tillsammans med Scania och de har fungerat bra från första dagen”, berättar Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics.

ANNONS

Jula har som mål att vara klimatneutralt 2030, vilket då även innefattar transporterna.

Satsningen på ellastbilar nu är en del i strävan mot målet.

”Detta är bara de senaste inslaget i vår satsning på hållbarhet sedan lång tid tillbaka”, säger Lennart Karlsson.

”I tio år har vi haft tågpendeln mellan Göteborg och Falköping. Vi har hela tiden drivit fossilfria transporter samtidigt som vi har investerat i laddinfrastruktur och solceller för billigare el”.

Kan fördubbla

De nya elfordonen från Scania kommer dels att transportera gods från Falköping till Julas centrallager i Skara, dels distribuera gods för den majoritet externa kunder som nyttjar tågpendeln.

”Vi vill utnyttja fordonen i de relativt gynnsamma avstånden i vårt närområde. Vi kan köra 3-4 turer om dagen och med tvåskift det dubbla”, säger Lennart Karlsson.

Läs mer:

De skapar Europas största ellastbilsflotta. Dagens PS

ANNONS

Scanias miljardfiasko: Levererade 47 ellastbilar första kvartalet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]