En EU-dom ger Scania bakläxa om fordonsdata. Efter en anmälan mot bolaget i Tyskland har nu EU-domstolen sagt sitt om hur Scania hanterar fordonsdata.
Scania fälls i EU-domstolen
Mest läst i kategorin
Om det inte var bättre förr, så var det åtminstone enklare.
Man kunde glida in med valfritt fordon – personbil eller lastbil – till en verkstad och beskriva ett fel, varpå mekanikern kliade sig i huvudet och sade att det låter som om det är något fel på förgasaren.
Där är vi inte längre.
Idag måste en verkstad vara uppdaterad på alla aktuella fordonsdata och mekanikern, ja han kliar tangentbordet istället för huvudet. Samma sak gäller exempelvis de som säljer reservdelar.
Ny situation
Det där har skapat en situation där fordonstillverkare är skyldiga att brett dela med sig av fordonsdata, inte bara till egna märkesverkstäder utan till fler än så.
Enligt EU:s lagstiftning ska fordonstillverkare göra den information som behövs för reparation och underhåll av de fordon som de tillverkar tillgänglig för oberoende operatörer, inklusive reparatörer, reservdelsdistributörer och utgivare av teknisk information.
Den tyska branschorganisationen för oberoende fordonsdelsgrossister, Gesamtverband Autoteile-Handel, ansåg att Scania inte gjorde det och tog fordonsjätten till domstol.
Hamnade hos EU
Anmälan hamnade sedan i EU-domstolen som nu meddelat sitt beslut, rapporterar branschorganisationen Svenska fordonsbranschen.
EU-domstolen slår fast att en fordonstillverkare är skyldig att ge tillgång till all information om fordonsreparationer och underhåll.
Det behöver inte nödvändigtvis görasgenom ett databasgränssnitt som tillåter automatisk sökning med nedladdning av data.
Däremot måste formatet lämpa sig för direkt elektronisk användning, säger EU-domstolen.
Måste skapa databas
Dessutom slår domstolen fast att tillverkarna är skyldiga att upprätta en databas med information om delar som kan ersättas med reservdelar.
Det ska vara möjligt att söka i databasen med hjälp av fordonets identifikationsnummer eller andra uppgifter om fordonet.
Fordonets id-nummer måste finnas med i databasen, påpekar domstolen.
Scania larmar: Säljer för få eldrivna lastbilar – Dagens PS
Rekordsiffror för Scania – ökar 36 procent – Dagens PS
Scania säkrar jätteorder i Storbritannien – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.