Dagens PS

Santander fälld för vilseledande marknadsföring av privatleasing

Santander får en uppläxning av Konsumentombudsmannen. (Foto: Alastair Grant/AP/TT samt Getty Images)
Santander får en uppläxning av Konsumentombudsmannen. (Foto: Alastair Grant/AP/TT samt Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 feb. 2025Publicerad: 13 feb. 2025

Konsumentombudsmannen (KO) har satt ner foten mot Santander Bank. De har marknadsfört privatleasing med en fast månadskostnad, vilket visade sig vara osant när räntorna stack i höjden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu riskerar banken miljonböter om de fortsätter vilseleda kunderna.

“Falsk” marknadsföring av privatleasing

ANNONS

Santander Bank har tillsammans med en bilhandlare gjort reklam för privatleasing med en månadskostnad som skulle vara fast. Men när räntorna började stiga, ökade även kostnaderna för kunderna. Detta har Konsumentombudsmannen, KO, reagerat starkt på.

De menar att banken har vilselett konsumenterna och nu förbjuder de Santander från att fortsätta med den falska marknadsföringen. Om banken inte rättar sig efter förbudet, riskerar de att få betala ett vite på tre miljoner kronor.

Enligt biträdande KO, Kristofer Johannesson, har de som varit intresserade av att hyra eller köpa en bil inte kunnat göra en riktig jämförelse av kostnaderna, utan har istället riskerat att fastna i ett avtal på flera år med ständigt ökande kostnader.

Santander gör en pudel: Försäkringspremie stryks

Många privatleasingkunder hos Santander har fakturerats för tilläggstjänster de inte beställt vilket har lett till ekonomiska problem för kunderna.

ANNONS

Senaste nytt

Tidigare anmälningar mot Santander

Det är inte första gången Santander hamnar i blåsväder. Tidigare i år anmäldes de av flera bilägare som uppgav att de fått betala för tilläggstjänster de inte beställt. Det handlade om tjänsterna låneskydd och privatleasingskydd, som skulle täcka månadskostnaden om något oförutsett hände.

Många kunder upptäckte att de blivit påtvingade dessa tjänster, trots att de tackat nej. Santander har i efterhand betalat tillbaka pengarna till de drabbade kunderna och lovat att se över sina rutiner.

ANNONS

En av de drabbade kunderna skriver i sin anmälan, som Vi Bilägare tagit del av, att de anser att detta är vilseledande och oetiskt.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Bristande kundförtroende

Santander har fått mycket kritik från sina kunder. På Trustpilot har de ett snittbetyg på 1,1 av 5 baserat på 508 recensioner, vilket tyder på att många är missnöjda med bankens tjänster. Den senaste händelsen med den falska marknadsföringen lär inte förbättra kundernas förtroende för banken.

Mysteriet i Drøbak: Kan ID.3-olyckan bero på teknisk fel?

En idyllisk sommardag förvandlades till en mardröm när en VW ID.3 plöjde genom en folkmassa i Drøbak och skadade sju personer. Nu ställs frågan: Var det

Läs också:

Egen firma? Här är viktigaste datumen för din deklaration. News 55

Wall Street-toppen om Trumps tullar: “Stort misstag”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS