Elbilar är inte riktigt rustade för den svenska vinterkylan, inte heller renare än bensinbilar och batterierna har kort livslängd. Eller?
Sanning eller bluff: Tre vanliga myter om elbilar
Mest läst i kategorin
Trots att elbilar har blivit ganska vanliga, finns det fortfarande många missuppfattningar om dem.
Här går vi igenom några av de vanligaste påståendena.
“Batterierna räcker inte länge”
Det är överlag en vanlig missuppfattning att batterier i elbilar har kort livslängd, enligt GP.
Faktum är att dessa batterier är konstruerade för att hålla hela bilens livslängd, som kan vara 17–20 år.
Forskning visar även att batterierna i elbilar degraderas med ungefär två procent per år under de första åren.
“Vi har studerat batterierna i laddhybrider och hybrider länge. Och att ett batteri går sönder helt är trots allt ganska ovanligt. Om något är det snarast så att man får byta ut enskilda moduler”, säger Göran N Lindbergh, professor i tillämpad elektrokemi på KTH.
Senaste nytt
“Elbilar har kort räckvidd och klarar inte kyla”
Många tror att elbilar har kort räckvidd och kämpar i den kalla svenska vintern. Men verkligheten är mer komplex än så.
Moderna elbilar kan utan problem köra mellan 40 och 50 mil på en enda laddning.
Men räckvidden kan variera beroende på faktorer som väder, däcktyp, användning av klimatanläggning och hastighet.
Enligt Lindbergh är det framför allt energiförbrukningen av hjälpsystem som påverkar räckvidden på vintern, snarare än bara batteriets kapacitet.
Detta då elbilar, till skillnad från bensinbilar vars värme genereras av motorn, måste hämta sin energi från batteriet för att värma upp kupén.
Och vad gäller för andra funktioner som vindrutetorkare och lampor? Hur mycket påverkar de egentligen räckvidden?
Faktum är att vindrutetorkarna endast drar cirka 100 watt. Det betyder att du skulle behöva använda dem i hela 10 timmar för att förbruka en kilowattimme (kWh) från batteriet.
Lamporna är ännu snålare med energin och förbrukar mindre än så.
“Elbilar är inte renare än bensinbilar med fossilel”
Många har en uppfattning om att elbilar inte är mycket renare än bensin- och dieselbilar, om den elektricitet som används för att ladda dem kommer från fossila bränslen.
En ny studie från den icke-statliga forskningsorganisationen International Council on Clean Transportation, ICCT, slår dock hål på denna myt.
Rapporten jämför utsläppen från elbilar och fossildrivna bilar över hela livscykeln – från brytning av råvaror till skrotning av bilen.
Resultatet visar att elbilar genererar betydligt lägre utsläpp, även när elproduktionen delvis kommer från kol eller olja.
Läs även: Studie slår sönder myten om elbilar – det är renare. Dagens PS
Läs även: Prisras på nya elbilar drar ner andrahandsvärdet. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.