Dagens PS

Sänkt bränsleskatt blev höjning – staten vinnare

bränsleskatt staten
Svenska staten drar in 666 miljoner kronor mer i år på bränsleskatten än i fjol, visar Carups granskning. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 29 maj 2022Publicerad: 29 maj 2022

Den sänkta bränsleskatten från regeringen blev i själva verket en höjning och för staten innebär det mer intäkter på momsen på bensin och diesel.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Staten är stor vinnare när bränslepriserna rusar i höjden.

När bensin och diesel blir dyrare ökar också momsintäkterna. Momsen är en skatt som går rakt in i statens kassakista.

ANNONS

Sajten Carup, som kikat närmare på vad staten drar in i drivmedelsskatter, konstaterar att vinsten för staten exempelvis är 800 miljoner kronor på årsbasis, samtidigt som bensinen har sänkts med 165 miljoner kronor.

Staten tjänar hundratals miljoner mer i år på bränslepriserna än förra året

I år gör staten 666 miljoner kronor mer i vinst än i fjol, framgår det.

Den 1 maj i år skulle hårt pressade privatbilister, åkerier och andra företag som är beroende av sina fordon få skattelättnader vid pumpen.

Då sänktes mycket riktigt bränsleskatten, enligt regeringslöftet, med 1,80 kronor inklusive moms.

Stödpaketet sträcker sig fram till sista september men finansminister Mikael Dambergs (S) tal om att det kostar staten 3,7 miljarder kronor är en sanning med modifikation för i praktiken har bränslepriserna höjts och staten tjänar nu mer än före sänkningen.

Carups granskning visar att det är momsen på 25 procent på drivmedel som gör att staten alltjämt är en vinnare.

ANNONS

Sajten konstaterar att bensinpriset stigit med nästan sju kronor sedan maj 2021 och att dieseln gått upp i pris med åtta kronor under samma tid.

Den 1 oktober höjs för övrigt skatten igen på bensin och diesel – då tjänar staten ännu mer pengar på bränsle.

Läs även: Slurp – så försvann det lägre priset på bränsle

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål. ”Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i […]