Bilåret 2022 har varit ett fartfyllt sådant, inte minst för Högsta Växeln och Dagens PS. Den största nyheten var att vi slog ihop våra påsar i juni för att bilda Sveriges största bilsida.
Det fantastiska bilåret 2022 - en sammanfattning
Mest läst i kategorin
Vi har även gasat på med vår podcast – Dragläget. Men vad mer har året bjudit på?
Rekord – testat 170 olika bilar
Totalt har vi testat och provkört närmare 170 bilar – ett nytt rekord för vår del. Det har varit en rejäl bredd:
I termer av prestanda skiljer det 1 870 hästkrafter mellan den starkaste och svagaste bilen vi testat – Pininfarina Battista och Dacia Spring.
Det skiljer 42 år mellan den äldsta och nyaste bilen vi har testat – BMW M1 och Volkswagen Amarok.
Prisskillnad på över 30 miljoner kronor
Prisskillnaden mellan den billigaste och dyraste bilen vi har testat är 31 631 100 kronor – Mazda 2 Hybrid kontra Pininfarina Battista.
Ett år av elektrifiering
2022 har bjudit på oerhört mycket i termer av elektrifiering – både renodlade elbilar och hybrider av alla dess slag.
Det rör sig om bilar inom alla segment och både på hemmaplan samt utomlands.
De mest utmärkande elbilar vi fått möjlighet att ratta är:
Dessutom har vi tagit del av ett elektrifierat motorsportsår – vi närvarade på Formel E med Nissan i maj och begav oss till Marocko i slutet av september för att se när Audis nya elektrisk Dakarrallybil – RS Q e-tron E2 – sattes på prov.
Vi har även provkört elektriska racingbilar i form av Cupra e-Racer, Cupra UrbanRebel Racing Concept samt konceptbilen Volkswagen ID. Xtreme.
Bilåret 2022 visar att fossilmotorn lever kvar
Även om året genomsyrats mycket av elektrifiering har även fossilmotorn spelat en stor roll under året som varit.
Vi har närvarat på en rad evenemang där just historiska bilar hyllas och där gammalt möter nytt – Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid Comosjön i maj bjöd både på bilar som Rolls-Royce Boat Tail – en handbyggd skapelse för över 200 miljoner kronor.
Vi gavs även möjlighet att ratta en 1981-års BMW M1 från BMW:s museum.
De motorhistoriska festligheterna fortsatte på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien där bilar av alla dess slag visades upp dynamiskt.
Höjdpunkten rent eventmässigt var emellertid Monterey Car Week i USA där vi under 10 dagar rattade en Polestar 1, en framtida ikon, och tog tillfället i akt att beskåda bilvärldens crème de la crème.
Vi närvarade på världspremiären av Bentley Batur, vi beskådade 100 år av Le Mans-bilar som tävlade på Laguna Seca Raceway och vi fick se varenda Ferrari-modell som någonsin tillverkats.
Vi har även under året provkört bilar som Audi R8 GT, Bentley Continental GT Speed, Ferrari 296 GTS, Rolls-Royce Ghost Black Badge, Range Rover och Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance.
Den fossila prestandabilen lever än, men i många fall är det med elektrifieringens hjälp – en trend som tveklöst kommer att fortsätta in i framtiden.
En bil kommer lastad
2022 har även inneburit att vi har testat en hel del transportbilar på Högsta Växeln och Dagens PS. Vi provkörde nya Volkswagen Multivan på en tur till Åre, vi satte en Isuzu D-Max AT35 på prov på hemmaplan.
Vi testade även en Renault Kangoo – både en dieselvariant och den helt elektriska och vi närvarade även på körningen av exempelvis nya ID. Buzz Cargo, Ford e-Transit och nu senast Volkswagen Amarok på plats i Sydafrika.
Totalt bjöd bilåret 2022 på närmare 30 tester av olika typer av transportbilar.
Bilåret som bestod av många intervjuer
Under bilåret 2022 hann vi även med en mängd intervjuer – med bland andra Henrik Fisker, Christian von Koenigsegg, Volkswagens nya VD Thomas Schäfer, samt Mercedes chef för elbilar – Christoph Starzynski.
Vi gavs även möjlighet att växla några ord med Tom Kristensen – Mr. Le Mans – samt med bildesignern Peter Horbury, Kevin Czinger – grundare av Czinger Vehicles, och en rad andra.
Vi blickar framåt
Vad kommer då 2023 att bjuda på? På Högsta Växeln och Dagens PS har vi alltid ambitionen att året som kommer ska bli bättre än året som varit.
Bilåret 2023 bjuder på en hel del nyheter och bilindustrins utveckling går i rasande fart. Vi kommer att förbli allätare och testa allt som går att testa – bilindustrin utvecklas på fler håll än bara det elektriska och det ger oss även ett bredare perspektiv.
Vi har även som målsättning att testa fler äldre bilar för att bilda oss en mer konkret uppfattning om hur mycket som ändrats i motorhistorien.
Vad mer vill du se mer inför bilåret 2023? Hör gärna av dig med dina tankar och funderingar. Full fart framåt!
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.