Rivian säljer mjukvara och elbilsteknik från VW-samarbetet till andra biltillverkare. Flera intresserade företag har hört av sig.
Samarbetet med Volkswagen ger Rivian nya affärsmöjligheter
Mest läst i kategorin
I november investerade Volkswagen hela 5,8 miljarder dollar, cirka 60 miljarder kronor i ett gemensamt företag med Rivian.
Målet?
Att ta fram nästa generations elbilar med fokus på mjukvara och elektrisk arkitektur. Nu verkar det som att satsningen gett eko i branschen och väckt habegär hos andra biljättar.
Många knackar på dörren
Rivians mjukvaruchef Wassym Bensaid, som också är vd för det gemensamma företaget, bekräftar att flera andra biltillverkare visat intresse för deras teknik.
“Många andra OEM:er knackar på vår dörr”, säger Bensaid i en intervju till Reuters.
Exakt vilka biltillverkare det rör sig om vill han inte avslöja, men det är tydligt att Rivian sitter på en eftertraktad lösning.
Senaste nytt
Fördelar för både Rivian och Volkswagen
Samarbetet med Volkswagen ger Rivian flera fördelar. Dels kan de förhandla fram bättre priser hos leverantörer tack vare större volymer. Dels får de en stark partner i Volkswagen, som i sin tur får tillgång till den senaste tekniken utan att behöva utveckla den själva.
Rivians arkitektur är banbrytande på flera sätt. Den kräver färre elektroniska styrenheter och mindre ledningsdragning, vilket minskar vikten och förenklar tillverkningen.
Dessutom möjliggör den så kallade “software-defined vehicles”, där mjukvaran kan uppdateras trådlöst, precis som i en smartphone.
Framtidens elbilar?
Analytiker tror att Rivian och Volkswagens gemensamma plattform kan bli den dominerande i västvärlden, med undantag för Tesla.
Fram till 2027 ligger fokus på att lansera Rivians nya suv, R2, och integrera tekniken i Volkswagens övriga märken. Men därefter kan vi förvänta oss att se Rivians teknik i betydligt fler elbilar.
Bensaid är övertygad om att samarbetet är rätt väg att gå:
“Alla andra OEM:er som vill ta ett stort steg från ett tekniskt perspektiv, det gemensamma företaget blir idag en av de viktigaste partnerna med vilka de kan göra det samarbetet.”
Mercedes lyx-sedaner får äntligen Hyperscreen
Mercedes S-Klass och Maybach S-Klass uppgraderas med teknik från framtiden. Skärmar från ena A-stolpen till den andra. Mercedes ger sina största sedaner
Läs också:
Arbetsgivaren “missade” betala tjänstepension – på 56 600 kronor. News 55
Revelop trotsar fastighetsfrossan – miljardfond övertecknad. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.