Västerländska biljättar tvingas till drastiska åtgärder – samarbeten med kinesiska rivaler kan vara enda vägen till överlevnad.
Samarbeta eller dö – västerländska biljättars ultimatum i Kina
Mest läst i kategorin
Kinesiska elbilsmarknaden rusar och lämnar västerländska biltillverkare i kölvattnet. Det är budskapet från branschanalytiker som menar att tiden håller på att rinna ut för traditionella biljättar. För att överleva i Kina måste de satsa på samarbeten med lokala kinesiska aktörer enligt CNBC.
Försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk. General Motors, Volkswagen och Nissan har alla sett sina intäkter i Kina minska mellan 2019 och 2023. Samtidigt har elbilsförsäljningen i landet exploderat. Nya energidrivna fordon står nu för mer än hälften av alla sålda bilar i Kina.
Utländska bilmärken kämpar
Utländska bilmärken kämpar för att behålla sin marknadsandel.
“Om de inte snart kan lansera konkurrenskraftiga elbilar på den kinesiska marknaden är det enda hoppet för att rädda några marknadsandelar att samarbeta med en inhemsk aktör”, säger Tu Le, grundare och vd för Sino Auto Insights.
Kia från Sydkorea rapporterade en försäljningsminskning på över 30 procent i Kina under 2023 jämfört med 2020. Som kontrast har Tesla sett sin försäljning i Kina öka mer än sex gånger mellan 2019 och 2023.
Investerarnas oro växer
Investerarnas oro växer och företagsledningarna tvingas till handling. GM:s vd Mary Barra meddelade nyligen att företaget planerar möten med aktieägare för att diskutera “omstrukturering” i syfte att förbättra vinsten i Kina.
Tidigare tvingades utländska biltillverkare som etablerade sig i Kina att bilda joint ventures med lokala företag. Först 2022 tillät kinesiska myndigheter utländska bilföretag att helt äga sin lokala produktion.
Kinesiska elbilsjättar tar över
Nu har kinesiska BYD och Geely klättrat och cementerat sina positioner som etta respektive tvåa på marknaden.
“Västerländska biltillverkare inser att de inte bara kan sitta och se på medan deras marknadspositioner eroderas”, säger David Norman, advokat inom fusioner och förvärv på A&O Sherman i Hongkong.
Teknisk ledning
Kinesiska elbilsföretag har integrerat smartphone-liknande underhållningsskärmar, projektorer och förarassistansteknik i sina fordon.
“För att ha konkurrenskraftiga fordon i Kina behöver utländska företag ha ett avancerat förarassistanssystem som är jämförbart med det som finns på vissa kinesiska fordon”, säger Stephen Dyer, chef för AlixPartners bilverksamhet i Asien.
Samarbeten
Volkswagen investerade förra året 7,4 miljarder kronor i den kinesiska elbilsstartupen Xpeng. Andra betydande samarbeten inom avancerad förarassistansteknik inkluderar Toyotas tillkännagivande förra året om ett joint venture för att massproducera bilar med den kinesiska startupen Pony.ai.
Utländska biltillverkare i underläge
Det återstår att se om utländska biltillverkare kan bygga en effektiv fördel genom att samarbeta med kinesiska företag som säljer sina egna bilar eller teknik på samma marknad.
“Utländska biltillverkares marknadsandelar i Kina kommer sannolikt att minska nästa år, och vissa varumärken kommer i princip att lämna landet”, säger Jing Yang, chef för Asien-Stillahavsområdet på Fitch Ratings.
Globala bilföretag möter också konkurrens från kinesiska biltillverkare som expanderar utomlands.
Läs också:
EU hotar svenska företag: “Tröskeln har blivit högre”. Realtid
Så blir billiga köttet underbart mört. News 55
Audi utmanar Tesla med banbrytande laddningslösning
Audi har lämnat in en patentansökan på en laddstation, en portabel sådan, som ska ge längre räckvidd speciellt när du drar släp. Räckviddsångest är ett
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.