Dagens PS

Saltgurka – framtidens halkbekämpning?

Innovativt test måste vi säga. Ska saltgurka vara lösningen? (Foto: Getty Images)
Innovativt test måste vi säga. Ska saltgurka vara lösningen? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 nov. 2024Publicerad: 29 nov. 2024

För att bekämpa isiga vägar har salt varit den främsta lösningen. Men nu har tester gjorts på lagen i saltgurka med bra resultat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Varje år sprider vi tonvis med vägsalt på våra vägar. Målet är att bekämpa is och snö och skapa säkrare vägar. Men vägsaltet har också sina avigsidor. Det är dyrt i längden, angriper våra bilar och smutsar ner omgivningen.

Dessutom är det inte särskilt miljövänligt. Därför pågår en ständig jakt på alternativ. Och nu kan lösningen, oväntat nog, finnas i din kyl – i form av saltgurkslag.

Varför saltgurka?

Precis som vanligt salt sänker saltgurkslag vattnets fryspunkt. Vatten fryser vid 0 grader Celsius. Saltvatten däremot kan hålla sig flytande ner till -2 grader. Vägsalt fungerar ner till -9 grader.

Men saltgurkslag, med rätt saltkoncentration, kan vara effektivt ända ner till -21 grader Celsius!

För att saltgurkslagen ska fungera optimalt krävs en saltkoncentration på runt 23 procent. Dessutom behöver lastbilarna utrustas med speciella munstycken för att sprida lagen jämnt över vägbanan.

ANNONS

Senaste nytt

Tyska framgångar

I Bayern i Tyskland har man testat att använda saltgurkslag från en lokal livsmedelsproducent. Resultaten har varit över förväntan. Man har lyckats spara över 700 ton salt och 1,3 miljoner liter vatten.

Trafikverket och vägsaltet

ANNONS

Trafikverket ansvarar för underhållet av nästan 10 000 mil statliga vägar. Ungefär en fjärdedel av dessa saltas vintertid.

Varje billists mardröm, saltet. (Foto: Getty Images)
Varje billists mardröm, saltet. (Foto: Getty Images)

Man saltar främst högtrafikerade vägar där det är vanligt med snabba temperaturväxlingar. Anledningen är att halka kan orsaka stora problem, framför allt för den tunga trafiken.

Trafikverket är medvetna om saltets negativa miljöpåverkan. Salt kan skada växtlighet och förorena vatten. Man arbetar därför ständigt med att förbättra metoderna och minska saltmängden. Samtidigt ökar trafiken och väderförhållandena förändras, vilket gör att behovet av halkbekämpning kan variera från år till år.

Trafikverket skriver att de inte hittat något bättre än just salt men vi kanske ska skicka lite saltgurka.

Alla böter du riskerar att få i vinter

Vintervägar kräver extra försiktighet. Rätt däck, fri sikt och anpassad hastighet är A och O för att undvika böter och olyckor. Här kommer en lista på

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Experten: Mer teknik – mindre personal på äldreboenden

Omsorgsfastigheter har blivit en viktig fråga både för samhällsutvecklingen och fastighetsbranschen. Vi har intervjuat Dan Sehlberg, vd för Sehlhall Fastigheter, om utvecklingen. Med en åldrande befolkning och ökade krav på vård och omsorg väcks många frågor om hur framtidens äldreboenden ska utformas för att möta både praktiska och mänskliga behov. MISSA INTE: Sänkt skatt för […]