Dagens PS

Salt kan ta över i elbilarna

elbilar
Salt kan bli framtiden för våra elbilsbatterier. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 26 dec. 2023Publicerad: 26 dec. 2023

Litiumjonbatterier kan snart vara ett minne blott. Framtiden för världens elbilar stavas saltoch några svenska forskare hjälper till att lyfta fram den nya tekniken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kina är som vanligt först på banan när det gäller nya tekniker inom elbilsindustrin. Där har redan elbilar med natriumjonbatterier kommit ut på marknaden. Alltså batterier med natrium, eller vanligt koksalt.

Jakten på nya batterier till elbilar

Omställningen går snabbt och då gäller det att hitta nya energikällor och hållbara material till våra batterier. Det är samtidigt viktigt att råvarorna inte tar slut, som är fallet med litium och kobolt som ingår i de vanligaste batterierna till elbilar.

Ett alternativ är därför natriumjonbatterier, som förutom koksalt även ofta innehåller biomassa från skogsindustrin.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Forskare från Chalmers

Där kommer svenska forskare från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg in i bilden.

De har helt enkelt jämfört nya saltbatterier med dagens litiumjonbatterier. Forskarna kom fram till att natriumjonbatterierna är bättre när “det gäller påverkan på mineralresurser, och likvärdiga när det gäller klimatpåverkan”.

“Beroende på vilket scenario man tittar på hamnar de på mellan 60 och strax över 100 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme teoretisk lagringkapacitet, vilket är lägre än vad som tidigare rapporterats för denna typ av natriumjonbatterier. Det är helt klart en lovande teknik”, säger Rickard Arvidsson, docent i miljösystemanalys vid Chalmers.

Fler fördelar än nackdelar

ANNONS

Fördelen med saltbatterier är givetvis att råvaran är outtömlig, och finns över hela jorden. De enda egentliga nackdelarna är att batterierna släpper ut mer vid tillverkningen, jämfört med litiumjonbatterier. Även energitätheten är sämre, vilket leder till tyngre batterier, skriver Carup.

Trots det överträffar fördelarna nackdelarna med råge, menar Rickard Arvidsson.

“Materialen vi använder i framtidens batterier kommer att vara viktiga för att kunna ställa om till förnybar energi och fossilfri fordonsflotta.”

Läs även:

Nio: kinesiska lögner, glädjekalkyler (och bilar) – Dagens PS

Urladdningen uteblir: Kina backar om elbilar – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]