Litiumjonbatterier kan snart vara ett minne blott. Framtiden för världens elbilar stavas salt – och några svenska forskare hjälper till att lyfta fram den nya tekniken.
Salt kan ta över i elbilarna
Mest läst i kategorin
Kina är som vanligt först på banan när det gäller nya tekniker inom elbilsindustrin. Där har redan elbilar med natriumjonbatterier kommit ut på marknaden. Alltså batterier med natrium, eller vanligt koksalt.
Jakten på nya batterier till elbilar
Omställningen går snabbt och då gäller det att hitta nya energikällor och hållbara material till våra batterier. Det är samtidigt viktigt att råvarorna inte tar slut, som är fallet med litium och kobolt som ingår i de vanligaste batterierna till elbilar.
Ett alternativ är därför natriumjonbatterier, som förutom koksalt även ofta innehåller biomassa från skogsindustrin.
Senaste nytt
Forskare från Chalmers
Där kommer svenska forskare från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg in i bilden.
De har helt enkelt jämfört nya saltbatterier med dagens litiumjonbatterier. Forskarna kom fram till att natriumjonbatterierna är bättre när “det gäller påverkan på mineralresurser, och likvärdiga när det gäller klimatpåverkan”.
“Beroende på vilket scenario man tittar på hamnar de på mellan 60 och strax över 100 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme teoretisk lagringkapacitet, vilket är lägre än vad som tidigare rapporterats för denna typ av natriumjonbatterier. Det är helt klart en lovande teknik”, säger Rickard Arvidsson, docent i miljösystemanalys vid Chalmers.
Fler fördelar än nackdelar
Fördelen med saltbatterier är givetvis att råvaran är outtömlig, och finns över hela jorden. De enda egentliga nackdelarna är att batterierna släpper ut mer vid tillverkningen, jämfört med litiumjonbatterier. Även energitätheten är sämre, vilket leder till tyngre batterier, skriver Carup.
Trots det överträffar fördelarna nackdelarna med råge, menar Rickard Arvidsson.
“Materialen vi använder i framtidens batterier kommer att vara viktiga för att kunna ställa om till förnybar energi och fossilfri fordonsflotta.”
Läs även:
Nio: kinesiska lögner, glädjekalkyler (och bilar) – Dagens PS
Urladdningen uteblir: Kina backar om elbilar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.