Morgan Motor Company har tillverkat “nya gamla bilar” i över 100 år. Företaget erbjuder en unik brittisk sportbilskänsla, helt annorlunda jämfört med bilar med motorer bakom föraren.
Sällsynt Morgan: Nummer 36 av 100 på auktion
Mest läst i kategorin
När Henry Morgan började tillverka trehjuliga bilar på 1900-talet var han ingen designer, bara en företagsam man. Företaget blev ett familjeföretag och alla bilar såg likadana ut. Ingenjörerna behövde bara se till att nya versioner höll standarden.
Riktiga designers
Men 2000-talets kunder kräver mer ergonomi och praktikalitet. Det ledde till att företaget anställde riktiga designers.
Den första var Matthew Humphries, en 21-årig student vid Coventry University, som anställdes 2004. Humphries skapade en hardtop-version av Aero 8 för prins Eric Sturdza, kallad Morgan AeroMax.
Morgan byggde AeroMax med samma grund som Aero 8 och visade bilen på Genève International Motorshow 2005.
Intresset var stort och Morgan tillverkade 100 exemplar för att fira företagets hundraårsjubileum, med produktion begränsad till 80 vänsterstyrda och 20 högerstyrda bilar.
Inspiration från flera
AeroMax tog över Aero 8:s front med Mini-strålkastare och hade en välvd taklinje som svepte bakåt. Bakrutan påminde om Talbot och Bugattis från 30-talet, medan bakljusen kom från Lancia Thesis.
Inuti fanns exklusiva material som äkta läder och träfaner i olika färger.
Under huven satt en 4,8-liters N62 V8-motor från BMW, kopplad till en sexväxlad växellåda som levererade 368 hästkrafter till bakhjulen.
AeroMax accelererar till 100 km/h på 4,2 sekunder och uppnår 370 lb-ft vridmoment vid 3 600 rpm.
AeroMax hade samma aluminium-baserade monocoque-fjädringssystem som Aero 8, men var 6 centimeter bredare och hade en metallkulledsfjädring med mjukare fjädrar.
Med en central sittposition och en tjänstevikt under 1 200 kg är varje resa engagerande och belönande tack vare sidoutgångens avgasrör.
36 av 100
Den AeroMax som erbjuds här till salu, nummer 36 av 100, har en vacker specifikation. Den är lackerad i Dark Grey Metallic med Yarwood Red läderinteriör, kompletterad med rött innertak och svarta mattor.
Bilen har automatisk växellåda, ett uppgraderat ljudsystem med kraftfullare subwoofers och sidoutgångens sportavgassystem. Ett set med 19-tums Rays lättmetallfälgar i grafitgrått fullbordar utseendet.
Levererad till sin första ägare i mars 2009 har bilen endast kört 12 211 km och blivit väl omhändertagen. Servicehistoriken visar omfattande arbete på Morganfabriken mellan 2021 och 2022 till en kostnad av över 24 000 kronor.
Ytterligare 27 000 kronor spenderades 2023 för att höja dess standard.
Bara lägga ett bud.
Läs mer:
Fem hemligheter bakom Ferraris framgångar. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.