Dagens PS

Sällsynt Morgan: Nummer 36 av 100 på auktion

En sällsynt Morgan på auktion. (Foto: SBX cars)
En sällsynt Morgan på auktion. (Foto: SBX cars)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2024Publicerad: 08 juli 2024

Morgan Motor Company har tillverkat “nya gamla bilar” i över 100 år. Företaget erbjuder en unik brittisk sportbilskänsla, helt annorlunda jämfört med bilar med motorer bakom föraren.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Henry Morgan började tillverka trehjuliga bilar på 1900-talet var han ingen designer, bara en företagsam man. Företaget blev ett familjeföretag och alla bilar såg likadana ut. Ingenjörerna behövde bara se till att nya versioner höll standarden.

Riktiga designers

Men 2000-talets kunder kräver mer ergonomi och praktikalitet. Det ledde till att företaget anställde riktiga designers.

Den första var Matthew Humphries, en 21-årig student vid Coventry University, som anställdes 2004. Humphries skapade en hardtop-version av Aero 8 för prins Eric Sturdza, kallad Morgan AeroMax.

När Henry Morgan började tillverka trehjuliga bilar på 1900-talet var han ingen designer, bara en företagsam man. Företaget blev ett familjeföretag, där alla bilar såg likadana ut. Ingenjörerna behövde bara se till att nya versioner höll standarden. (Foto: SBX Cars)
När Henry Morgan började tillverka trehjuliga bilar på 1900-talet var han ingen designer, bara en företagsam man. Företaget blev ett familjeföretag, där alla bilar såg likadana ut. Ingenjörerna behövde bara se till att nya versioner höll standarden. (Foto: SBX Cars)

Morgan byggde AeroMax med samma grund som Aero 8 och visade bilen på Genève International Motorshow 2005.

Intresset var stort och Morgan tillverkade 100 exemplar för att fira företagets hundraårsjubileum, med produktion begränsad till 80 vänsterstyrda och 20 högerstyrda bilar.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Inspiration från flera

AeroMax tog över Aero 8:s front med Mini-strålkastare och hade en välvd taklinje som svepte bakåt. Bakrutan påminde om Talbot och Bugattis från 30-talet, medan bakljusen kom från Lancia Thesis.

ANNONS

Inuti fanns exklusiva material som äkta läder och träfaner i olika färger.

Den är lackerad i Dark Grey Metallic med Yarwood Red läderinteriör, kompletterad med rött innertak och svarta mattor. (Foto: SBX Cars)
Den är lackerad i Dark Grey Metallic med Yarwood Red läderinteriör, kompletterad med rött innertak och svarta mattor. (Foto: SBX Cars)

Under huven satt en 4,8-liters N62 V8-motor från BMW, kopplad till en sexväxlad växellåda som levererade 368 hästkrafter till bakhjulen.

AeroMax accelererar till 100 km/h på 4,2 sekunder och uppnår 370 lb-ft vridmoment vid 3 600 rpm.

Levererad till sin första ägare i mars 2009 har Morganen endast kört 12 211 km och har blivit väl omhändertagen sedan dag ett, precis som man kan förvänta sig av en så unik och högspecificerad bil. (Foto: SBX Cars)
Levererad till sin första ägare i mars 2009 har Morganen endast kört 12 211 km och har blivit väl omhändertagen sedan dag ett, precis som man kan förvänta sig av en så unik och högspecificerad bil. (Foto: SBX Cars)

AeroMax hade samma aluminium-baserade monocoque-fjädringssystem som Aero 8, men var 6 centimeter bredare och hade en metallkulledsfjädring med mjukare fjädrar.

Med en central sittposition och en tjänstevikt under 1 200 kg är varje resa engagerande och belönande tack vare sidoutgångens avgasrör.

Sällan erbjuds en AeroMax på auktion, och möjligheten att köpa en kommer inte varje dag. (Foto: SBX Cars)
Sällan erbjuds en AeroMax på auktion, och möjligheten att köpa en kommer inte varje dag. (Foto: SBX Cars)

36 av 100

ANNONS

Den AeroMax som erbjuds här till salu, nummer 36 av 100, har en vacker specifikation. Den är lackerad i Dark Grey Metallic med Yarwood Red läderinteriör, kompletterad med rött innertak och svarta mattor.

Bilen har automatisk växellåda, ett uppgraderat ljudsystem med kraftfullare subwoofers och sidoutgångens sportavgassystem. Ett set med 19-tums Rays lättmetallfälgar i grafitgrått fullbordar utseendet.


Morgan Motor Company har tillverkat "nya gamla bilar" i över 100 år. Alltid med målet att ge köparna en dos av klassisk brittisk sportbilsexcentricitet. (Foto: SBX Cars)
Morgan Motor Company har tillverkat “nya gamla bilar” i över 100 år. Alltid med målet att ge köparna en dos av klassisk brittisk sportbilsexcentricitet. (Foto: SBX Cars)

Levererad till sin första ägare i mars 2009 har bilen endast kört 12 211 km och blivit väl omhändertagen. Servicehistoriken visar omfattande arbete på Morganfabriken mellan 2021 och 2022 till en kostnad av över 24 000 kronor.

Ytterligare 27 000 kronor spenderades 2023 för att höja dess standard.

Bara lägga ett bud.

Läs mer:

Fem hemligheter bakom Ferraris framgångar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]