Dagens PS

Sålde 120 000 elbilar – på 36 timmar

Xiaomi ny kinesisk konkurrent till Tesla
Lei Jun, grundaren bakom Xiaomi, vinkar glatt efter att ha presenterat företagets första bilmodell, den SU7 som visar bakdelen i riktning publiken. (Foto: Ng Han Juan/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 apr. 2024Publicerad: 31 mars 2024

Först utmanade man Apple. Nu tar det kinesiska företaget en match mot Tesla – och börjar med en riktig stjärnsmäll.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla ser ut att få en ny rival i Kina, samtidigt som de egna problemen blir än mer markanta.

Förra veckan rapporterade Bloomberg att Tesla minskar produktionen av elbilar i sin fabrik i Shanghai.

Teslas börsvärde har sjunkit cirka 30 procent i år och man möter allt tuffare konkurrens.

Har slagits med Apple

Warren Buffett-stödda Byd är i dagsläget världens största elbilssäljare – och nu får Elon Musks Tesla möta en ny utmanare.

Den här gången handlar det om en utmanare som Apples vd Tim Cook fått slåss med på sistone.

Smartphone-tillverkan Xiaomi presenterade skärtorsdag sin första elbil.

Grundaren, miljardären Lei Jun, markerade direkt mot Tesla vid lanseringen, rapporterar Fortune.

”Många människor frågar mig vem Xiaomi SU7 är byggd för”, sade Lei Jun.

ANNONS

”Mitt svar är, är det inte dags för Tesla Model 3-användare att uppgradera?”

ANNONS

Senaste nytt

”Svårt tillverka bilar”

Apple avslutade sitt tidigare elbilsprojekt och Lei Jun sade då att han var ”chockad” över det beslutet.

Nu erkänner Lei Jun att det är en komplicerad bransch man ger sig in i.

“Under de tre åren jag utvecklat den här bilen är min största insikt att det är extremt svårt att tillverka bilar”, sade Lei torsdag.

“Till och med en jätte som Apple gav upp det.”

Populärt i Kina

Xiaomi, som även tillverkar smarta TV-apparater och hushållsapparater, är ett populärt varumärke i Kina.

Lei hävdade på torsdagen att premiärmodellen SU7, inledningsvis enbart tillgänglig i Kina, slår Tesla Model 3 på 90 procent av specifikationerna.

ANNONS

Säljer med förlust

Lei sade vid lanseringen att bilen har en minsta körräckvidd på 700 kilometer och att basmodellen kommer att säljas till ett pris under motsvarande 320 000 kronor.

Han erkände samtidigt att hans bolag inledningsvis kommer att förlora pengar på varje såld bil.

Klarar fem tuffa år

Pengar har dock den kinesiske miljardären i överflöd och redan i december förklarade han att Xiaomi skulle lägga 10 gånger det arbete och de investeringar som biltillverkare brukar åta sig för en ny modell.

Vid torsdagens lansering sade Lei att “Xiaomi har tillräckligt med kassareserver för att klara av hård konkurrens under de kommande fem åren”.

En bra start har man i vilket fall fått.

Xiaomi fick 120 000 beställningar på sin SU7 på 36 timmar och därmed är det första årets produktion slutsåld redan efter 1,5 dygn.

Xiaomi: Ny utmanare på elbilsmarknaden. Dagens PS

ANNONS

Från mobil till bil – Xiaomi tar fram elfordon. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS