Redan år 2030 kan Sverige ha tre miljoner laddbara bilar. Problemen? Räcker elen – och var ska vi ladda bilarna?
Saknas: 26 000 laddstolpar
Mest läst i kategorin
Enligt intresseorganisationen Power Circle fanns det i mars 2024 583 746 laddbara personbilar i Sverige, vilket innebär att de utgör 12 procent av den personbilsflotta vi har i Sverige just nu.
Det är också den del som växer starkast, under 2023 med 27 procent.
Ser man till absoluta tal ökade antalet laddningsbara fordon under fjolåret med hela 137 044 stycken.
Förutom personbilarna, som förstås dominerar fullständigt, har vi i Sverige nu 1 226 bussar, 2 735 motorcyklar, 22 584 lätta lastbilar och 521 tunga diton, dessa siffror från februari i år.
Svalt för laddhybrider
Ändå mattades tillväxten på personbilssidan av under förra året och den som fick se tillväxten mattas mest var kategorin laddhybrider.
Prognosen för 2024 är, enligt Mobility Sweden, att cirka 35 procent av nybilsförsäljningen kommer att vara elbilar.
Samtidigt ställer det nya krav på logistiken kring laddning. Vid årsskiftet fanns ungefär 32 000 publika laddpunkter i Sverige, skriver Chargenode.
När vi nu närmar oss 600 000 laddbara bilar menar branschen att det saknas mer än 26 000 laddstolpar i Sverige.
Nya regelverk
Vi har samtidigt fått nya regelverk kring laddinfrastrukturen.
Från 13 april i år har en EU-förordning trätt i kraft som handlar om möjligheten att betala elbilsladdning vid publika platser med kort.
Från 1 januari 2027 måste snabbladdare på publika laddplatser ha en kortläsare eller ett kontaktlöst betalningsalternativ – och de reglerna gäller även laddpunkter som installerats innan förordningen klubbades.
26 000 nya behövs
För att nå upp till rekommendationen tio elbilar per laddpunkt behövs det ungefär 26 000 nya laddpunkter i landet. Det är bara Gotland, Jämtland och Blekinge som uppfyller kraven, medan Stockholm, Skåne och Västra Götaland har störst brist. Bara Stockholm skulle behöva 13 000 nya laddpunkter.
Det finns en rekommendation som säger att tio elbilar per laddpunkt är måttstocken.
Utgår man från den behövs ungefär 26 000 nya laddpunkter.
I dag är det endast Gotland, Jämtland och Blekinge som klarar den nivån medan Stockholm, Skåne och Västra Götaland, de regioner där vi har våra tre storstäder, saknar flest.
Enbart i Stockholm skulle det, med denna måttstock, behövas 13 000 nya laddpunkter.
Tre miljoner elbilar
Samtidigt påverkar den snabba ökningen av andelen elbilar våra krav på elförsörjning.
Chargenode påpekar att en prognos talar om tre miljoner laddbara fordon i Sverige redan år 2030.
Det år räknar man med att någonstans mellan 75 och 100 procent av alla bilar som säljs här kommer att vara eldrivna och att över hälften av landets bilflotta då är laddbar.
Elbilarna kommer även då att stå för en mindre del av elkonsumtionen i Sverige – men kärnfrågan kring vår övergång till laddbara bilar är en annan.
När och var viktigast
Den gäller att vi inte tillgången till merenergi utan framförallt att elen finns tillgänglig på den plats där den behövs och vid den tidpunkt den behövs.
Problemet på bilsidan är att vi behöver smarta laddlösningar där vi kan styra laddningen till tider där elen är billigare och att vi får effekttoppar om alla ska ladda på samma tider.
Elanvändningen i trafiken kommer samtidigt att öka den totala förbrukningen med cirka 10 procent till år 2045, enligt Fossilfritt Sverige, refererar Chargenode.
Läs mer:
Laddstationer hänger löst efter Teslas utspel. Dagens PS
Sverige fortfarande ett U-land för laddstolpar. Dagens PS
Sverige släpar efter med elbilsladdare. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.