Nu kommer det nya säkerhetsbältet. 2025 har de första bilarna det nya bältet som gör den delen av bilsäkerheten mer personlig.
Säkerhetsbältet: Snart smartare än du
Mest läst i kategorin
Smarta och sedan ännu smartare bilar har vi sett fylla vägarna det senaste decenniet, då allt fler funktioner automatiseras – på gott och ont.
En central del av denna smartness har handlat om att undvika olyckor och – om de inträffar – minska allvaret i dem och konsekvenserna.
Parallellt har forskare och ingenjörer arbetat med den inre säkerheten i bilen och nya sätt att förbättra den passiva säkerheten.
Nu kommer ett genombrott när det gäller säkerhetsbälten.
Redan nästa år
ZF har tillkännagett en ny prototyp inom säkerhetsbältesteknik.
Redan 2025 kommer den att finnas i bilar från en europeisk tillverkare, skriver Autocar.
Den nya tekniken är baserad på en multi-stage load limiter, MSLL, och anpassar bältets reaktion till storleken och vikten hos den som kopplat bältet runt sig.
Senaste nytt
Mer individuellt
Utgångspunkten är att man vill hantera effekten på en människokropp mer individuellt och anpassat vid en olycka eller incident.
Från första sammanstötningen till den punkt där personen möter krockkudden ska den nya säkerhetsbältestekniken reagera individanpassat.
Säkerhetsanalysorganisationen Euro NCAP publicerade i slutet av 2022 Vision 2030, en plan som skärper kraven på säkerhetsområdet.
I den krävs “passagerarklassificering och övervakning av passageraranvändning under körning”, vilket kan innefatta såväl krockkuddar och belastningsbegränsare som anpassar sig till kroppsstorlek, vikt och typ.
Klarar nya kraven
Det är krav som ZF:s MSLL ska vara designad att klara. Befintliga system har inget sätt att ta hänsyn till storleken och vikten hos den de skyddar.
De fungerar bra men Euro NCAP vill se dem leva upp till hårdare krav. Det anser ZF att dess nya system gör.
Mercedes lanserades sitt Pre Safe-system redan för 22 år sedan, 2002.
Vissa system har idag en styrbar belastningsbegränsare i två steg, TSLL, men denna nya MSLL kommer att gå mycket längre.
Håller koll
Eftersom den är i fler steg kan den variera kvarhållningskraften vid en kraschs olika skeden och dessutom variera kraften beroende på den aktuella personens storlek, vikt och form.
Den kan även ta hänsyn till scenerier där passageraren vrider sig eller på något sätt inte sitter på ett sätt som gör säkerhetsbältet helt effektivt.
Interiörkameror noterar passagerares rörelser och hjälper systemet.
Mäter storlek och vikt
Sensorer i säkerhetsbältet mäter vidare hur långt bältet dragits ut och levererar därmed en uppfattning om omkretsen på personen och genom det dennes storlek och vikt.
Länkar till kameror och extern radar gör att det nätverksanslutna systemet med MSLL-bältena kan veta ur vilken riktning en kollision kommer.
Utifrån den kan systemet anpassa sig till mindre personer, inklusive barn i baksätet, framförallt vid olyckor i låg hastighet.
Äldre och tyngre
MSLL-bältena kan även, påpekar man, agera mjukt mot äldre människor som har en högre skaderisk och mot tyngre människor, framförallt i hastigheter över 55 km/h.
Det en gång så dissade ”fegsnöret” har slutligen blivit ”IQ-snöret”.
Läs även:
Ny metod ska minska antalet dödsolyckor. Dagens PS
5 uppfinningar du inte visste var svenska. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.