Saab, ett märke som står vissa svenskar närmre än Abba, har en logotyp som är lika ikonisk som kungliga slottet. Men vad är egentligen innebörden av den klassiska symbolen?
Saabs logotyp: En rik historia


Mest läst i kategorin

Den röda grip som man kommit att förknippa med Saab såg dagens ljus för första gången 1974.
Gripen i sig härstammar från Skåne och Östergötlands vapensköldar, åtminstone enligt vissa teorier.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 17

Den röda gripen har funnits i Saabs logga sedan 1974. (Foto: Wikipedia)
Saabs logotyp har en plottrig historia
Andra tror emellertid att den nya logotypen var en koppling till Scania och Saabs födelseplats – Skåne. Scania betyder Skåne på latin.
Den 14 augusti 2000 uppdaterades Saabs logotyp, strax efter att amerikanska General Motors tog över rodret hos det svenska märket.
Enligt Saab symboliserade den nya loggan ”en förstärkning av varumärket och modellutbudet som är det mest konkurrenskraftiga som Saab någonsin tillverkat.”

Saab har oerhört lojala följare. (Foto: Michel Annink)
Senaste nytt
En titt i backspegeln
Om man backar bandet till Scania-Vabis och Saabs partnerskap fick man för första gången beskåda den grip som sedermera blev märkets officiella logga.
Denna historia har lagt grunden för teorin om att Saabs användning av en röd grip à la Scania var en koppling till märkets forna partner.
Med det sagt användes aldrig Scania-Vabis logotyp på Saabs bilar, men den inspirerade loggan som användes mellan 1984 och 2000.

Saab 9-5 Hirsch från 2003 hade den näst sista Saab-loggan.(Foto: Gustaf Sjöholm)
Vad som kunde ha blivit
Den sista versionen av loggan presenterades 2013 – den var lik designen som användes mellan 2000 och 2012, men namnet ”Saab” var skrivet i guld.
Oavsett den mängd teorier som rör den exakta härkomsten av Saabs logotyp, har den röda gripen blivit en bestämt ikonisk del av svensk motorhistoria och den kvar än i hjärtat hos alla Saab-fantaster.

Designmässigt ser sista generationen Saab 9-5 fortfarande modern ut. (Foto: Saab Automobile)

Så här har Saabs logotyp utvecklats under åren. (Foto: 1000 Logos)
Läs även: Provkörning av Saab 9-5 Hirsch – raketen från Schweiz
Läs även: Till salu – Saab 9-3 Viggen – tyskarnas mardröm
Läs även: Innovationer från Saab som förändrade bilvärlden

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.