När hösten närmar sig med stormsteg är det på sin plats att blicka tillbaka mot en av sommarens höjdpunkter som Saab-entusiast. Häng med när vi lade i Högsta Växeln och åkte till Trollhättan för att fira 75 år med Saab.
Saabfestivalen 2022 - 75 år med Saab
Mest läst i kategorin
Man brukar säga att vissa saker har sin tid, att man skall låta det vila i frid, men gäller det verkligen Saab? Från de personer som befann sig på festivalen lär man få ett rungande nej till svar på frågan om Saab är dött.
För de Saab-entusiaster som samlades i Trollhättan mellan 10 och 12 juni så är Saab lika levande som alltid och festivalen står i paritet med klassiska svenska högtider som midsommar och julafton.
Festivalen
Saabfestivalen anordnas i regel vartannat år i Trollhättan och det är en spektakulär upplevelse att se entusiaster från hela världen vallfärda till det som får beskrivas som Saabs hemstad. Trollhättan har under många år haft en stark koppling till den framlidne biltillverkaren även om det mattats av år för år sedan konkursen.
Under Saabfestivalen är det dock andra bullar och Saab-andan fullkomligt pulserar på stadens gator och på Innovatum-området där museet är lokaliserat. Hundratals om inte tusentals Saabar från när och fjärran fyller staden och dess omgivningar och det är omöjligt att inte märka pådraget.
Området utanför museet fylls snabbt upp med olika modeller och entusiaster som minglar runt och diskuterar allt ifrån prestandaoptimeringar till specifika reservdelar. Tankar och idéer utbyts samtidigt som olika projekt visas upp. Stämningen är på topp!
75-årsjubileum
Som en konsekvens av pandemin har årtalen då festivalen arrangerats kommit i otakt vilket gör att årets festival även sammanföll med att fira 75 år med Saab och när första bilmodellen visades upp.
Den 10 juni 1947 visades Ur-Saaben upp för pressen för första gången. Ur-Saaben var den första prototypen som Saab tillverkade inför att de skulle starta upp en fordonsdivision för att differentiera produktportföljen efter andra världskriget.
Ur-Saaben kommer sedermera att leda fram till modellen 92 som sattes i serieproduktion 1949. Inför årets festival så hade man besiktat den becksvarta ögonstenen för första gången sedan 40-talets slut. För att ytterligare uppmärksamma modellens jubileum fick Ur-Saaben ta täten i den bilparad som kördes från museet till Stortorget.
Körbar Aero X
En av de många Saab-entusiaster som vallfärdat till Trollhättan var Ola Persson från Borensberg. Persson är en inbiten Saab-entusiast med en gedigen kollektion av olika modeller men det är framförallt hans olika projekt som röner mest uppmärksamhet.
Vid den förra festivalen presenterade han en egenbyggd 9-5 SportCombi som mycket väl hade kunnat rulla ut från Saabs egen prototypavdelning när det begav sig med tanke på dess goda finish och design.
På årets festival presenterade han om möjligt något ännu mer spektakulärt. På släp efter en 9-4X Aero hade han med sig en tidig prototyp till det som kommer att bli en fullt fungerande och körbar version av Saabs prisbelönta koncept från 2006, Aero X. Deadline för projektet har han satt till Saabfestivalen 2026 då konceptbilen firar 20-årsjubileum.
Ola Persson berättar om att det varit en dröm sedan konceptbilen lanserades och att det nu är dags att förverkliga den. D
et här lär vara något Saab-communityt ser fram emot att ta del av då Persson knappast kan ha varit ensam om att vilja se en fullt körbar modell av Saabs kanske designmässigt mest framgångsrika modell någonsin.
New Generation 9-5
Det är inte bara de äldre Saab-modellerna som har ökat i popularitet utan den senaste och tyvärr också sista generationen av Saab 9-5 har blivit en populär entusiastbil tillsammans med SUV:en 9-4X.
Modellen som i Saab-kretsar kallas New Generation (NG) 9-5 samlar en bred skara entusiaster från hela världen vilket blev påtagligt när närmare 130 exemplar av modellen möttes upp utanför Saabs gamla tekniska avdelning på Stallbacka-området.
En sammanslutning av entusiaster hade bjudit in till ett unikt event under festivalen för de som är lyckliga ägare av den sista generationens Saabar.
Målet med sammankomsten var att genomföra en fotosession inne på Saabs gamla testbana som ligger belägen mellan fabriken och Trollhättans flygplats.
Mängden bilar var överväldigande och det tog mer än en timme att få in alla bilar på testbanan. Flera av deltagarna ställde den berättigade frågan om det någonsin har varit så många Saabar inne på testbanan?
Under två timmar kändes Saab mer levande än någonsin trots att ogräset sedan flera år täcker leveranshagen och att linan senast rullade 2014 när Nevs tillverkade en begränsad serie av 9-3-modellen.
Jonsson och Muller
På tal om att Saab för en stund kändes mer levande än någonsin förstärktes känslan ytterligare av att ledarduon från Saabs sista tid, Jan-Åke Jonsson och holländaren Victor Muller, närvarade under lördagen. De två före detta Saab-cheferna deltog i att fira 75 år med Saab som ägde rum på Stortorget med Ur-Saaben i åtanke.
Summan av kardemumman
Efter att ha tillbringat en helg på helig Saab-mark framstår varumärket som mer levande än någonsin. De tusentals entusiaster som deltog under festivalen understryker den känslan. Att prisutvecklingen dessutom verkar peka rakt uppåt för flera ikoniska modeller bådar gott inför att det även i framtiden kommer att arrangeras välbesökta Saab-festivaler. Saab-andan lever vidare!
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.