Byggd i Sverige och ämnad för den europeiska marknaden; Cadillac BLS är en förklädd Saab 9-3 som floppade totalt.
Saaben ingen ville ha
Mest läst i kategorin
När Cadillac ville konkurrera med Audi, BMW och Mercedes-Benz på tidigt 2000-tal lanserade man modellen BLS.
Amerikanska General Motors ägde Saab under den tiden och Saab 9-3 var inte den enda modellen som fick sina emblem utbytta under GM:s ägo.
BLS: en skapelse från Saab och Trollhättan
Cadillac BLS är i stor utsträckning mer svensk än dagens Volvo-bilar.
Den byggdes på samma plattform som svenska Saab 9-3, den designades av Saabs designteam i Trollhättan och sattes ihop på samma produktionslina som Saab 9-3, även den i Trollhättan.
Modellen var tänkt att konkurrera i D-segmentet med modeller som Audi A4 och BMW 3-serie.
Ingen dålig bil på pappret
Det var sannolikt inte dess meriter som banade vägen för de dåliga försäljningssiffrorna.
Drivlinorna var många och hade tillräckligt med pulver för att mäta sig mot konkurrenterna. Någon högprestandaversion gjordes dock aldrig.
BLS gick även att få som kombi, vilket år 2007 var Cadillacs första kombi någonsin, åtminstone från fabrik.
Vidare kostade den inte skjortan, samtidigt som den hade gott om garantier och assistanstjänster för att kunder skulle känna sig trygga.
Inte tillräckligt unik
Utvändigt går många av de klassiska Cadillac-dragen att urskilja, men detsamma går inte att säga om interiören.
Tänk generiskt amerikanskt vardagsrum så kommer man ganska nära BLS interiör.
Kupén var rymlig och hade läderklädda stolar samt modern teknik som Saab 9-3 saknade.
Man flyttade tändningslåset från mittkonsolen till den vanligare platsen bredvid ratten.
En internationell identitetskris
Det hela blev väldigt tråkigt och gav inte samma känsla som de tyska motsvarigheterna som hade en tydlig identitet.
Kopplingarna till det svenska märket var många, och kan ha legat bakom BLS dåliga prestationer.
En total avsaknad av identitet och européers reservationer kring kvaliteten på GM:s produkter samt Saabs finansiella situation satte stopp för BLS.
Läs även: Enda Saaben med V8 – kom från Corvette
Läs även: Till salu – den ovanligaste Saaben någonsin
Läs även: Efter 10 år – övergivna Saab-bilar hittade i Frankrike
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.