Dagens PS

Saab och logotypen - lika ikonisk som omstridd

Finns det en logga som betytt mer för Sverige? Ja kanske, men just nu kollar vi in Saab. (Foto: Saab Scania)
Finns det en logga som betytt mer för Sverige? Ja kanske, men just nu kollar vi in Saab. (Foto: Saab Scania)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 jan. 2025Publicerad: 07 jan. 2025

Saab, ett namn som väcker känslor hos många svenskar. Förknippat med innovation, säkerhet och en unik designfilosofi.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Men det är inte bara bilarna som blivit ikoniska, även den röda gripen i Saabs logotyp har etsat sig fast i den svenska folksjälen.

Gripen, ett mytiskt väsen med örnhuvud och lejonkropp, symboliserar styrka, vaksamhet och snabbhet. Egenskaper som Saab alltid strävat efter att förkroppsliga i sina bilar. Men var kommer egentligen denna symbol ifrån, och vad är dess koppling till Saab?

Gripens gåtfulla ursprung

Det finns flera teorier om gripens ursprung i Saabs logotyp. Enligt en av dem härstammar den från Skåne och Östergötlands vapensköldar, vilket skulle ge symbolen en stark regional förankring. En annan, kanske mer trolig, teori är att gripen är en blinkning till Saabs historia.

En förteckning av loggorna som synts. Källa Scania. (Foto: Eget collage)
En förteckning av loggorna som synts. Källa Scania. (Foto: Eget collage)

Innan Saab blev synonymt med personbilar var man en del av Scania-Vabis, en tillverkare av lastbilar och bussar. Scania-Vabis logotyp pryddes av en grip, och när Saab bröt sig loss och bildade ett eget bilföretag 1945 valde man att behålla gripen som en symbol för sitt arv.

Oavsett vilken teori som ligger närmast sanningen är det tydligt att gripen har en stark koppling till Saabs identitet. Den representerar inte bara företagets historia, utan också dess strävan efter att skapa bilar som är både kraftfulla och eleganta.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

En svensk industriell ikon

Saabs historia är tätt sammanflätad med den svenska industriella utvecklingen. Företaget grundades 1937 med syftet att tillverka flygplan för det svenska försvaret. Men när andra världskriget tog slut och efterfrågan på stridsflygplan minskade, insåg Saab att man behövde diversifiera sin verksamhet.

ANNONS
Saab 92 A (1952) på Deutsches Technikmuseum i Berlin. (Foto: Nick.Pr Wikimedia commons)
Saab 92 A (1952) på Deutsches Technikmuseum i Berlin. (Foto: Nick.Pr Wikimedia commons)

Lösningen blev att börja tillverka bilar. Den första modellen, Saab 92, lanserades 1949 och blev snabbt en succé. Saab 92 var en liten, aerodynamisk bil med framhjulsdrift och en tvärställd tvåcylindrig motor. Den var också en av de första bilarna med säkerhetsbälten som standard.

1960s SAAB 96 på en bilshow i Chicago, Illinois. (Foto: Alatrace Wikimedia commons))
1960s SAAB 96 på en bilshow i Chicago, Illinois. (Foto: Alatrace Wikimedia commons))

Under de följande decennierna fortsatte Saab att utveckla innovativa och säkra bilar. Saab 96, med sin karaktäristiska “hockeyklubba”-profil, blev en av Sveriges mest älskade bilmodeller. Saab 900, med sin turboladdade motor och sina sportiga köregenskaper, erövrade världen.

Saab 9000 (Foto: Blocket)
Saab 9000 (Foto: Blocket)

Och Saab 9000, med sin rymliga interiör och sin avancerade teknik, visade att Saab kunde konkurrera med de bästa i premiumsegmentet.

En del av den svenska folksjälen

Saab har alltid varit mer än bara en biltillverkare. Företaget har spelat en viktig roll i den svenska ekonomin och bidragit till att skapa tusentals arbetstillfällen. Men Saab har också haft en stor kulturell betydelse.

Saab-bilarna har ofta setts som en symbol för svensk design och ingenjörskonst. De har förknippats med egenskaper som innovation, säkerhet och funktionalitet. Och de har tilltalat en bred publik, från akademiker och ingenjörer till konstnärer och entreprenörer.

ANNONS

Även om Saab inte längre tillverkar bilar lever arvet vidare. Den röda gripen är fortfarande en symbol för svensk kvalitet och innovation. Och Saab-bilarna fortsätter att rulla på vägarna, som ett minne av en svunnen tid då Sverige var en ledande bilnation.

Nevs vägrar ge upp – Emily GT kan få nytt liv

Det har varit en turbulent tid för elbilstillverkaren Nevs, som en gång tog över resterna av Saab Automobile. Efter ekonomiska problem hos ägaren

Passa även på att läsa:
Fonder eller aktier? Tipsen som ger bra resultat. News 55
Det enkla livet: Hemligheten bakom ekonomisk frihet. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]