Saab Lancia 600 är ett resultat av ett udda samarbete mellan den svenska Wallenberg- och den italienska Agnelli-familjen. Trots dess unicitet, blev bilen ingen framgångssaga.
Saab Lancia 600 var en monumental flopp
Mest läst i kategorin
Bilen såldes endast under tre år på den svenska marknaden, och även om tanken av en Saab-Lancia-produkt lär få vilken entusiast som helst att rysa – på gott och ont – blev det tyvärr ingen succé.
Det har Saab Planet rapporterat om.
Inte den enda bilen
De svenska och italienska märkena delar flera andra bilar, men Saab Lancia 600 – även kallad bara Saab 600, och Saab-Lancia 600 var bokstavligt talat en Lancia Delta med ett annat emblem på bakluckan.
Lancia Delta utvecklades i sin tur på Fiat Ritmo-plattformen.
Det bör dock tilläggas att det fanns några små kosmetiska skillnader mellan en Lancia Delta och en 600.
Det är endast baktill som dessa skillnader existerar.
På instegsmodellen, GLS, var bakluckans nedre kant karossfärgad medan den på den mer välutrustade GLE-modellen var målad i svart.
Senaste nytt
Men det är inte allt
Modellbeteckningen skiljer sig naturligtvis också. På vänster sida på bakluckan står det ”Saab Lancia” medan det på höger sida står 600 GLS eller GLE, beroende på utrustningsnivå.
Emblemen är svarta med text i aluminium på GLS-modellen, medan GLE-modellen får svart text.
För den svenska marknaden fick bilarna även vindrutetorkare för framlyktorna, vilket var ett lagkrav på den tiden.
Det fanns även en lista med extrautrustning som inte fanns på den italienska marknaden. Ett exempel är solgardin för bakrutan, och en annan variation av den främre stötfångaren.
Ingen kommersiell succé
Saab-Lancia 600 lanserades för den svenska, danska, och norska marknaden 1980. Bilen tillverkades i Chivasso tillsammans med Lancia Delta.
Medan GLS-modellen erbjöds under tre års tid, gick den mer välutrustade GLE-modellen bara att köpa under ett års tid.
Det tog inte lång tid innan det svenska klimatet ställde till det för de Italien-byggda Saabarna.
En rostburk av rang
Saab-Lancia 600 hade en förmåga att rosta bort, vilket i det (inte så) långa loppet ledde till att väldigt många bilar skrotats sedan länge.
Det tros att omkring 2 000 bilar såldes under bilens tre år på marknaden, och i dag finns det bara 60 kvar i Sverige, i varierande skick.
Svenska polisen körde 600 under en kort period, men på grund av rostproblem var de inte särskilt långvariga.
En Saab-Lancia 600 i gott skick – inte minst i GLE-utförande – är således ruskigt ovanlig.
Läs även: Okänd Saab-skatt hittad
Läs även: Till salu – den ovanligaste Saaben någonsin
Läs även: 38 bilar som delar namn
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.