Kina har tagit förstaplatsen på den globala elbilsmarknaden och tänker inte släppa den frivilligt. Medan andra länders biltillverkare ser sig omkörda är det samtidigt allt fler som nu vill samarbeta med jätten.
Så vinner Kina mot klockan i elbilsracet
Mest läst i kategorin
Tid är pengar, särskilt i bilbranschen.
Kina lyckats kapa tider bättre än någon annan, där de lyckas tillverka elbilar snabbare och billigare än andra länder där tillverkarna kliar sig i huvudet och undrar hur de kinesiska bolagen verkligen lyckas få ut elbilar på marknaden – upp till 30 procent snabbare.
Kina levererar mycket snabbare
Hemligheten bakom framgångarna är bland annat att arbeta på alla leden i produktionen samtidigt, och alltid hitta de snabbaste leverantörerna, och göra sig av med dem som inte kan leverera i tid.
Uppdateringar inom den senaste tekniken kan hela tiden fyllas på genom mjukvaruppdateringar.
Nio, en kaxig uppstickare, levererar färdiga elbilar till kunderna efter mindre än tre år, runt ett år snabbare än traditionella tillverkare.
Åter igen, tid är pengar.
“Ju snabbare du kan introducera en ny teknik på marknaden, förutsatt att det är en pålitlig teknik, ju större är chansen för dig att ta marknadsandelar”, säger Mark Zhou, en av Nios produktchefer till WSJ.
För Geely-ägda Zeekr går det ännu snabbare att ha en färdig produkt, där leveranserna kan ske efter två år.
Senaste nytt
Enorma subventioner
Trots att den kinesiska staten pumpar ut enorma subventioner till den inhemska elbilsindustrin så har den backat även i Kina, precis som i resten av världen på sistone.
Då gäller det för bolagen att ligga ännu mer i framkant, där de hela tiden erbjuder kunderna den senaste tekniken med uppdateringar, betydligt snabbare än i andra länder.
Nervösa utländska tillverkare
Nervositeten bland utländska tillverkare börjar nu bli ett faktum, där både Teslas Elon Musk och Fords Jim Farley erkänner att Kina är det största hotet på marknaden.
Istället för att se sig omkörda är det dock vissa som hellre samarbetar med jätten.
Både Nissan och Ford har insett att det går snabbare att flytta sin export till kinesiska fabriker, och Volkswagen ingår i samarbete med kinesiska bolag för att påskynda processerna. Volkswagen har insett att det därigenom tar 2,5 år att få ut en ny produkt på marknaden, vilket är 1,5 år snabbare än om de hade gjort arbetet på egen hand.
I kampen mot klockan finns det i nuläget bara en klar vinnare – Kina.
Läs även:
Elbilarnas tvärnit kan bli din bästa affär – Dagens PS
Elbilarna tar över våra vägar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.