Vad har jordnötter, gamla fisknät och solceller gemensamt? De ingår i BMWs hållbarhetsstrategi där bilvarumärket satsar stort på en hållbarare mobilitet för framtiden.
BMW iX - större hållbarhet utan att tumma på kvalitén
Mest läst i kategorin
Omställningen till en mer klimatneutral värld är något som angår alla, och är en direkt nödvändighet för att minska uppvärmningen av vår planet. Inom bilbranschen har elektrifieringen av fordonsflottan fullkomligen exploderat de senaste åren. För BMW är vägen mot hållbarhet inget som man har kört in på bara under de senaste åren.
BMW har i flera decennier legat i framkant när det gäller hållbarhet inom biltillverkning. Målet är att minska de totala CO2-utsläppen över hela livscykeln med 40 procent fram till år 2030. Men grunden för att bygga en så hållbar bil som möjligt börjar inte i fabriken, utan mycket tidigare.
Här är några av nycklarna bakom BMWs framgångsrika hållbarhetsresa:
Ansvarsfullt inköpta råvaror
Redan vid inköpet av råvarorna försäkrar sig BMW om att de allra högsta miljö-, sociala och styrningsstandarder tillämpas. Vid tillverkning av elbilsbatterier är kobolt en omdiskuterad komponent, bland annat på grund av förhållandena vid vissa gruvor.
Genom BMWs branschbreda initiativ ”Cobolt for Development” försäkrar man sig om att metoderna som används i gruvorna efterlever lagar, mänskliga rättigheter, hälsa, säkerhet och miljöhantering. På så sätt kan hållbara arbetsvillkor säkras nere i gruvorna.
Kobolt och litium som används i BMWs batterier upphandlas direkt från certifierade gruvor i Marocko och Australien, och levereras sedan till battericellsleverantörerna. På så sätt kan BMW vara helt transparenta med var dessa mineraler kommer från.
Hållbara material i produktionen
Panelerna i BMWs omtalade elbil iX består av FSC-certifierat trä. Innertak och golvmattor består till stor del av ECONYL®, ett garn som skapats av exempelvis förbrukade fiskenät och annat plastavfall. BMW jobbar i så stor utsträckning som möjligt med sekundära material när vi bygger våra nya bilar.
En BMW iX består idag till 30 procent av sekundära material, en siffra som BMW kontinuerligt förbättrar. Målet är att fordonen ska produceras helt av sekundära och hållbart producerade material – för att på ett ansvarsfullt sätt kunna använda jordens resurser i biltillverkningen.
Hållbarhetsarbetet görs utan att tumma på kvaliteten. Resultatet är bilar med den exklusiva BMW-känslan bevarad, där man kan njuta av resan med gott samvete.
Återvunnet stål och aluminium
De två viktigaste produkterna i biltillverkningen är stål och aluminium. För att minska klimatpåverkan från de källorna består BMWs nya bilar av omkring 25 procent återvunnet stål och 50 procent återvunnet aluminium.
Dessutom arbetar BMW med sina partners mot en CO2-fri stålproduktionsprocess, exempelvis kommer BMW från 2025 upphandla fossilfri stål från svenska H2 Green Steel vilket beräknas bidra till att minska utsläppen i leverantörskedjan med hela 2 miljoner ton fram till 2030.
Grön elektricitet till fabrikerna
BMWs mål är att bara använda förnybara energikällor vid samtliga fabriker. Redan idag skapas BMW iX med hjälp av vattenkraft vid fabriken i Dingolfing. I Leipzig täcker vindkraft behovet av elektricitet, och vid San Luis Potosi-fabriken i Mexiko är det solceller som används för att skapa framtidens hållbara fordon.
Hela 99 procent av avfallet från den globala produktionen återvinns redan idag, och när en BMW-bil har gjort sitt så kan 95 procent av fordonet återvinnas vid en av 3000 anläggningar världen över. Allt för att minimera svinnet.
Men jordnötterna då? Vad har de med biltillverkningen att göra?
Jo, vid battericentret BMW Brilliance Automotive i Kina planteras jordnötter på oanvänd mark runt fabriken, eftersom klimatet där är perfekt för dem. Inkomsterna från jordnötsförsäljningen används sedan för att finansiera sociala infrastrukturprojekt som ska främja klimatomställningen ytterligare.
BMW iX. Strömförbr. kWh/100 km: 19,4-23,0. Utsläpp CO₂ g/km: 0.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.