Top Gear har testat den nya eldrivna Hummern, och faller pladask. Världens första elektriska supertruck får Top Gear-testarna att gå i spinn.
Så tycker Top Gear om eldrivna Hummern
Mest läst i kategorin
“Det är riktigt svårt att övertyga oss själva om att den här HEV faktiskt existerar. Men fordon som är så här kul kommer inte ut särskilt ofta”, skriver Top Gear.
Drygt 5,48 meter lång, 1,98 meter hög, drygt 2 meter bred och med en vikt på över fyra ton kan det inte vara annat än en Hummer. Men det är en Hummer med extra allt, enligt Top Gear.
Så kul det går på fyra hjul
Med en 246 kWh batteripack och tre motorer (två i bak, en i fram) är det inte längre fråga om att vara affischnamn för klimatförnekare. Inte heller är Hummer EV designad som militärfordon för att sedan anpassas till civil användning. HEV är helt och hållet till för att ha så mycket kul som civilister kan ha på fyra hjul, enligt Top Gear.
GMC har stoppat in det pånyttfödda Hummer-märket i sin befintliga organisation, så det behövs inga specialåterförsäljare längre. Hummer kommer att säljas där andra GM-premiumtruckar finns.
Senaste nytt
Apollo 11-tema
På lite över två år har teamet designat och utvecklat Hummers nya EV-truck. Trots den korta tiden är den enligt Top Gear “dränkt i design-påskägg” och detaljer. Utgångspunkten är Apollo 11:s månfärd, och referenserna finns överallt. Från kartor av Stillhetens hav där Apollo 11 landade på dörrarnas högtalare till grafik av HEV som kör på månens yta på skärmen.
Svängradie som Tesla Model 3
Det ett kraftpaket man kör. Första upplagan av HEV har 1 000 bhp och drivlinan ska ge 1 000 hk att leka med. Räckvidden anges till motsvarande dryga 56 mil, och med 800 volts snabbladdning tillfredsställer det Top Gears testgäng.
Därtill kan luftfjädringssystemet höja fordonet knappt 41 cm och gå ned så lågt som till lite drygt 20 cm. På vägen kan HEV svänga i samma radie som en Tesla Model 3, och 0-100 går på 3,1 sekunder, enligt Top Gear.
Marknadens bästa självkörning
Med SuperCruise hands-free kan Hummer EV till och med byta fil alldeles själv, och det självkörande systemet är enligt Top Gear ett av de bästa på marknaden just nu. Ute i terrängen använder Hummer EV de 18 olika UltraVision-kamerorna för att ta sig upp på trånga stigar utan blinda fläckar, och som ett fordon hälften så stort. Lättkörd och fantastiskt rolig är betyget – även om den “äter batteri som en liten stad”…
Priset för Hummer EV Edition 1 är 110 000 dollar, just över miljonen kronor. Väl värd pengarna, tycker Top Gear efter provkörningen. Spekulanter får dock vänta på nästa utgåva – de 66 000 exemplaren är redan bokade.
Läs även: Läcka: Tesla Cybertruck görs om – se bilderna
Läs även: Hummers nya elpickup – i SUV-version
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.