USA skyddar sin inhemska bilindustri med näbbar och klor. Men Volvo har hittat ett sätt att skattefritt importera bilar till staterna från Kina.
Så slipper Volvo skatt på bilar tillverkade i Kina
Mest läst i kategorin
USA har många protektionistiska policyer för att skydda sin inhemska bilindustri, och dessa gynnar även utländska aktörer med fabriker i landet.
Dessa innefattar Volvo och Polestar, som använder sig av sin fabrik i South Carolina för att tillgodose den nordamerikanska marknaden.
Fördelen är möjligheten att pressa priserna för den amerikanska marknaden, och samtidigt ta del av en rad skattemässiga fördelar.
En av dessa rör märkets bilar som tillverkas i Kina.
Ge och ta
Utöver de logistiska fördelarna med att slippa transportera bilar från Kina, tvärs över Stilla havet, till USA, kan Volvo även dra nytta av något som kallas för The Duty Drawback Program.
På svenska blir det tullavgiftsrestitution och innebär att de kan kvitta exporten av vissa bilmodeller mot de som importeras från Kina.
Det handlar om att låta företag kräva återbetalning på importskatter baserat på mängden exporter som ingår i samma taxa.
Sparar multum
I sin tur innebär det att Volvo EX90 och Polestar 3 kan användas för att kompensera för importskatter.
Man undviker också ett 25-procentigt påslag på varor som tillverkas i Kina.
I detta fall rör det sig om en kommande Volvo EX30 och Polestar 2 som båda tillverkas i Kina.
Även amerikanska General Motors använder sig av det upplägget med sin modell Buick Envision som säljs i USA men tillverkas i Kina.
Utbetalda avgifter kan således betalas tillbaka retroaktivt. I fallet Volvo och Polestar har mjukvarurelaterad problematik inneburit att EX90 och 3 är försenade, vilket gör upplägget desto dyrare.
Volvo har ordet
Det bör understrykas att detta upplägg inte på något sätt är olagligt.
Volvo Cars har sagt att ”Volvo Cars följer alla lagar och betalar skatter på alla importerade bilar vilket vi gör på alla marknader där vi är verksamma”.
Det handlar alltså inte om att kringgå regelverket, utan snarare ett vedertaget byråkratiskt tillvägagångssätt som används av flertalet tillverkare.
Relaterade artiklar:
Kombi-döden: Volvo snart ett suv-märke
Kina tar täten i bilindustrin – tack vare Ryssland
Volvo blåser kunder på pengar – missar generös rabatt
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.