Volkswagens nya giv för att lyfta avkastningen på försäljningen till 6,5 procent handlar i grunden om enda sak.
Så ska Volkswagen trimma försäljningen
Mest läst i kategorin
“Vi kommer att fokusera på ett litet antal – men genuina – Volkswagen-kärnmodeller. Detta kommer att minska komplexiteten och ge högre vinster”, säger VW-chefen Thomas Schäfer i ett uttalande som återges av Ny Teknik.
Den tyska biljätten skär ner valmöjligheterna för sina kunder.
Förändringsarbetet som kallas “Accelerate forward, Road to 6,5” handlar ytterst om att nå en avkastning på försäljningen på 6,5 procent.
Så ska Volkswagen nå målet
Målet ska nås i två etapper varav den ena går ut på att se över administrationen, den tekniska utvecklingen, materialkostnader, produkter, priser, mix, fordonskonstruktion, försäljningen och kvaliteten, konstaterar Ny Teknik.
Det andra steget handlar om minska antalet bilmodeller, samtidigt som byråkratin ska slimmas och fordonsgigantens plattformar MQB och MEB avkastningsoptimeras, som Volkswagen uttrycker det.
Den sistnämnda plattformen gäller VW:s elbilar.
Volymen får mer utrymme medan mängden modeller krymper med färre konfigurationsval.
Där till ska alla VW:s modeller, som blir kvar, arbeta mer nära varandra.
“Vi måste bygga upp en ny styrka för varumärket Volkswagen och positionera det på ett robust sätt för framtida tillväxt”, resonerar Thomas Schäfer, enligt Ny Teknik.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.