Tyska Volkswagen lägger i högsta växeln för mer mjukvara vid sidan av omställningen till elbilar – siktar på att bli ett teknikföretag.
Så ska Volkswagen bli ett teknikföretag
Mest läst i kategorin
“Mjukvaran är kärnan i hela vår omställning”, sade VW:s utvecklingschef Thomas Ulbrich på en pressträff som Vi Bilägare deltog i.
Tidningen uppger att Volkswagen redan har 11 500 anställda på utvecklingsenheten men att fler ska rekryteras för att omstöpa biljätten till ett teknikföretag där bland annat prylar kan laddas upp med ström från elbilen.
Dagens olika plattformar för VW:s olika bilmodeller ska framöver ersättas med en plattform som uppges ha en “superarkitektur”. Planerad lansering av den så kallade superplattformen för koncernens alla bilar är 2024, framgår det.
Vid sidan av omställningen till mer mjukvara och kodning har VW som mål att spara pengar på sin biltillverkning, uppger Vi Bilägare och konstaterar att många bilägare efterfrågar appar som Netflix och Youtube.
VW-toppen avslöjar närmaste planerna
Enligt VW är det under utveckling.
De nya bilarna som produceras på Volkswagens fabriker ska ha hårdvara för alla finesser och funktioner, och att låsa upp dem i mjukvaran kostar extra.
“På så sätt kan vi utveckla en ny modell 25 procent snabbare och dessutom tillverka den effektivare. Trinity ska tillverkas på under tio timmar. Men vi ska inte bara bygga en enda standardiserad bil. Fördelen blir att köparen kan förbättra sin bil i efterhand”, enligt Thomas Ulbrich och betonar vikten av att alla experter i teamet samarbetar för att nå så bra resultat som möjligt.
VW:s ambition är att utveckla ett eget operativsystem men är öppen för samarbete med Google kring individuella tekniska lösningar som appar och tjänster.
Både Polestar och Renault använder Google-teknik, uppger Vi Bilägare.
Läs även: Kriget stoppar Volkswagens elbilsfabrik
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.