Snacket har gått länge – ska Toyota låta elektrifiera sina pickuper? Nu har svaret kommit i en helt ny egenutvecklad pickup, laddad med el och kraft.
Så ska Toyotas nya pickup utmana Ford
Mest läst i kategorin
Under de senaste tre åren har ett hemligt projekt pågått bakom lyckta dörrar på Toyotas utvecklingsavdelning Toyota’s Calty Design Research Center i Kalifornien.
När omvärlden har undrat hur den japanska biltillverkaren ska möta efterfrågan på eldrivna pickuper, har Toyota i smyg jobbat fram svaret.
På den nyligen avslutade Japan Mobility Show stod den plötsligt där, lite i skymundan mellan elektriska familjebilar, sportbilar och citybilar.
Maveric – se upp
Toyota EPU Concept är den döpt till, där EPU helt enkelt står för Electric Pickup.
Bilen är framtagen som en direkt konkurrent till marknadens storsäljare Ford Maveric och har därför mått och vikter lagda precis över motståndarens spelkort.
“Vi har velat ta fram en bil som inte ser ut som en leksak, utan som en riktigt kapabel och robust produkt”, säger Kevin Hunter, som styrt över framtagandet av den nya pickisen.
Senaste nytt
Smart flak
Teamet bakom bilen har lagt ned extra tankemöda på flaket som kan förlängas, genom att du fäller ned lämmen och sedan fäller upp insidan som en ny akterdel.
Även väggen in till coupén kan öppnas så att du allt som allt kan lasta upp till 3,5 metersplank skyddat på flaket.
Bilen är dock ännu så länge bara en konceptbil.
Nu ska moderbolaget i Japan se vilka reaktioner marknaden får på bilen, hur den tas emot av journalister och om köpkraften finns hos kunderna.
Först därefter tas beslutet om denna kompetenta utmanare till bland annat upphaussade Tesla Cybertruck ska bli verklighet.
Läs mer:
Då får Tokyo självkörande taxibilar (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.