Bara 0,3 procent av elbilarna 2022. Nu ska Toyota ta upp kampen med Tesla och övriga konkurrenter. Vapnet? Ny teknik och gammalt tänk.
Så ska Toyota ta upp kampen mot Tesla
Mest läst i kategorin
2022 är inte något år som går till historien för Toyota när det gäller elbilar.
Det japanska bilmärket stod endast för 0,3 procent av de elbilar som såldes under året globalt – 3 av 1 000 nya elbilar var alltså en Toyota.
Nu ska man levla och göra det med en typisk Toyota-mix.
Ny teknik – och gammaldags tänkande.
På Toyotas vis
Toyota ska använde de slimmade tillverkningsmetoder de alltid varit kända för.
Självgående löpande band, massiv pressgjutning och till och med gammaldags handpolering ska spetsa kampen om elbilsköparna.
Världens största biltillverkare tror att den kan täppa till klyftan mot Tesla och övriga genom att kombinera dessa traditionella produktionsmetoder med ny teknik.
Biltillverkaren gav en glimt av sina senaste framsteg via en fabriksturné genom centrala Japan förra veckan, skriver Reuters.
Helt ny teknik
Där visade bilkoncernen hur man å ena sidan skapat en teknik för att göra högblanka stötfångare utan färg och å andra sidan hur man automatiserat och använt robotik för att kunna använda tre decennier gammal utrustning.
Enligt företaget har man tredubblat den gamla utrustningens effektivitet.
“Styrkan i Toyotas tillverkning ligger i vår förmåga att reagera på förändrade tider,” sade produktionschefen Kazuaki Shingo till reportrar under turnén.
Inspirerade alla
Biljätten revolutionerade den moderna tillverkningen med sitt system med slank produktion, leverans i rätt tid och “kanban” – arbetsflödesorganisation.
Dess metoder har sedan dess använts överallt från sjukhus till mjukvaruföretag och studerats i handelsskolor och styrelserum runt om i världen.
”Den saknade delen”
Under sin nya vd Koji Sato presenterade Toyota i juni en ambitiös plan för att öka produktionen av elbilar med batterier. Detta efter år av kritik mot att den branschledande hybriden Prius är för långsam med att anamma helektrisk teknik.
Den japanska biltillverkaren stod för endast cirka 0,3 procent av den globala elbilsmarknaden 2022, kommenterade Goldman Sachs då, och kallade den nya planen för “den saknade delen” i Toyotas utbud.
Relaterad läsning:
Toyota utmanar klimatmålen för tunga fordon
Toyota släpper ny lyxmodell – denna gång till hela världen
Därför är inte Toyota helt sålda på elbilar
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.