Toyotas framgångar som bilmärke kan i hög grad härledas till dess oerhört effektiva tillverkning. Det är nu något de även vill applicera på sina elbilar.
Så ska Toyota dominera marknaden för elbilar
Mest läst i kategorin
Det japanska märket har valt att inte uteslutande satsa på elbilar, utan vill ta ett bredare och mer mångfacetterat grepp om marknaden.
Nu vill de kombinera tiotals år gamla tillverkningsmetoder med nya teknologier. Det rapporterar Reuters.
En fråga om effektivitet Konceptet lean production kommer från Toyotas utvecklingsstrategi och märkets tillverkningsmetodik har blivit omskriven i läroböcker och satt ribban inom branschen.
Det är en fråga om att minimera slöseriet på resurser genom att göra tillverkningen så effektiv som möjligt.
Strategin kallas Toyota Production System.
Ett recept för framgång
Just märkets tillverkning har lagt grunden för märkets framgångar, men när elektrifieringen gör intåg har de hamnat på efterkälken.
Tesla, som Toyota var med och stöttade för ett antal år sedan, har även de effektiviserat sin verksamhet.
I sin tur har det lett till att det amerikanska märket har marknadsledande lönsamhet inom segmentet.
Det är något som Toyota vill matcha.
Toyota kombinerar gammalt och nytt
Trots rollen som världens största fordonstillverkare står märkets elbilar endast för 0,3 procent av den totala elbilsmarknaden i världen.
För att kunna växla upp på elbilsfronten har märket nu kombinerat sina beprövade metoder med nytänkande innovationer.
Ett exempel är självgående produktionslinor där elbilar guidas via sensorer.
I sin tur slipper man fysiska produktionsband vilket ökar flexibiliteten.
Många bäckar små
Reuters rapporterar även att bilmärket kommer att tillverka elbilar i sektioner, vilket minimerar mängden delar.
De har även utvecklat formar för sina pressar som är snabbare att byta ut, vilket ökar produktiviteten med upp till 20 procent.
Toyota har även debuterat självkörande transportbilar som transporterar bilarna som byggs i fabriken på egen hand, det är något som spar tid och gör det enklare för de anställda.
Även om japanerna fortsatt satsar på alternativ till elbilar börjar de växla upp rejält.
Relaterade artiklar:
Tesla räddades av Toyota – och Arnold: Så gick det till
Därför är inte Toyota helt sålda på elbilar
BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.