Elbilsmarknaden är skakig och efterfrågan viker. Nu redovisar Polestar sitt tredje kvartal. Så här ska de möta marknadsledande Teslas strategi.
Så ska Polestar utmana Elon Musk
Mest läst i kategorin
Ägarna Geely Holding och Volvo Cars får stoppa in mer pengar i Polestar.
Det handlar om lån och förlängda löptider för utstående lån, skriver Allt om elbil.
Samtidigt presenterar Polestar en ny affärsplan för att nå lönsamhet.
Nu prioriteras lönsamhet framför volym.
2025 ska man ha nått dit med en produktion på 155 000 till 165 000 bilar.
”Nödvändiga steg”
”Genom att ha tagit nödvändiga steg för att omarbeta vår affärsplan, minskar vi kostnaderna och förbättrar effektiviteten för att skapa ett mer motståndskraftigt och lönsamt Polestar – och minskar samtidigt vårt finansieringsbehov”, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
”Att nå brytpunkten för ett positivt kassaflöde redan 2025 kommer att visa styrkan i vår affärsmodell. Marginal framför volym är vår väg framåt, med stöd av ett fantastiskt modellutbud i form av fyra exklusiva prestandabilar”, hävdar Ingenlath.
Senaste nytt
Tufft för Polestar
De positiva tongångarna hindrar inte att den tuffa elbilsmarknaden greppar även Polestar.
En ökad omsättning under deet tredje kvartalet ackompanjeras av en stigande förlust, ett rörelseresultat på motsvarande 2,3 miljarder kronor.
Tredje kvartalet levererade Polestar 13 976 bilar, totalt årets första nio månader 41 817.
Företaget sänker sin prognos för helåret från ursprungliga 80 000, tidigare reviderat till ”60 000-70 000” och nu presenterat som ”cirka 60 000”.
Halverar målen
Polestar halverar sina bruttomarginalmål ”i rädsla för en avmattning i efterfrågan på elbilar och global ekonomisk osäkerhet”, konstaterar Reuters.
Den reviderade prognosen kommer efter att Teslas vd Elon Musk förra månaden flaggat för en oro att utöka fabrikernas kapacitet innan räntorna sjunkit.
Ford och GM har vädrat liknande försiktigheter.
Sänker prognos
Under tisdagen sänkte även Lucid sin helårsprognos ”för att försiktigt anpassa sig” till läget på marknaden.
Polestar säger att man nu, efter nya lån från Volvo och Geely och åtstramningar, behöver extern finansiering på motsvarande drygt 14 miljarder kronor fram till 2025.
Relaterad läsning:
Polestar levererar starkaste elbilsmodellen med ny batterileverantör (dagensps.se)
Nytt räddningspaket för Polestar – nyemission för miljarder – Dagens PS
Polestar dissar Tesla: Vi ska vara mer premium – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.