Nissan går ihop med Kina för att ta sig an den globala elbilsmarknaden. För att vinna över konkurrenterna måste den japanska biljätten ta till alla tänkbara knep.
Så ska Nissan erövra världen
Mest läst i kategorin
Kina leder redan på elbilsfronten, och det vill även Nissan se till att vända till sin fördel.
Biljätten ska låta Kinas ledande universitet hjälpa till med tekniken och forskningen kring elbilar och Nissan kommer sedan sälja en rad elbilar som har utvecklats och tillverkats i Kina. Ett sådant avtal stod klart på söndagen.
Nissan ska ta över globalt
Nissan fortsätter därmed i samma fortspår som konkurrenter som Tesla, Ford och BMW – vars bilar också är tillverkade i kinesiska fabriker – och sedan säljs på den globala marknaden.
I Nissans fall vill biljätten se att bilar med förbränningsmotorer och el- och hybridbilar som samtliga har utvecklats i kinesiska fabriker – som har enorm kapacitet till lägre tillverkningskostnader – ska gå på export till globala marknader.
Översvämmad kinesisk marknad
Den kinesiska bilmarknaden är dock en svår nöt att knäcka, eftersom den redan är översvämmad av en mängd billiga kinesiska biltillverkare.
När allt fler bolag vill vinna elbilsracet så pressas hela tiden priserna, vilket gör det svårt för utländska bolag som Nissan att kunna konkurrera.
Trots det vill Nissan satsa mer även på den kinesiska marknaden som visar en nedgång i försäljningen på sistone. Kina stod för runt en femtedel av Nissans globala försäljning på cirka 2,8 miljoner fordon under årets första 10 månader, en minskning från över en tredjedel för samma period förra året, enligt Reuters.
“Vi hoppas att samarbetet kommer hjälpa oss att få en djupare förståelse för den kinesiska marknaden och utveckla strategier som bättre möter kundernas behov i Kina”, uppger Nissans vd Makoto Uchida.
Läs även:
Nya Nissan Qashqai får radikalt ansiktslyft – Dagens PS
Biljätten: Nu blir alla nya bilar i Europa elektriska – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.