BMW:s första egna battericeller har börjat produceras – målet är att knuffa marknadsledande Tesla från elbilstronen.
Så ska BMW ta över elbilsmarknaden
Mest läst i kategorin
“Tesla måste täppa till gapet gentemot oss – ärligt talat så ser vi inget gap mot Tesla”, säger Milan Nedeljkovic, produktionschef på BMW Group, självsäkert till Automotive News Europe.
Han lutar sig mot det faktum att BMW ser ut att vara på väg att kunna halvera kostnaderna för produktionen av de egna battericellerna, de så kallade 6:e generationens celler.
800 kilometer – på en laddning
De nya batterierna ska ha 20 procent större energitäthet och uppemot 30 procent längre räckvidd. BMW:s helelektriska bilar kommer tack vare detta att kunna köra 800 kilometer – på en enda laddning.
Produktionsutsläppen väntas också minska med uppemot 60 procent. BMW ska även utreda hur batterierna bäst kan återvinnas, med förhoppningen att 95 procent av materialet ska kunna återanvändas i nya batterier.
Läs mer: Varning för gratis elbilsladdning: Skattefälla
“Från och med nu kommer detta att vara Neue Klasses bas, vilket kommer att bli ett teknologiskt språng för oss”, säger Milan Nedeljkovic.
Cylinder i stället för prisma
I vanliga fall är battericeller prismaformade. För att kunna maximera mängden energi i ett batteri har BMW istället valt att göra sina celler cylinderformade.
Cylindrarna är 46 millimeter i diameter med två olika höjder på 95 millimeter och 120 millimeter. Katodsidan innehåller mer nickel och mindre kobolt, medan anodsidan innehåller en större mängd silikon.
Läs mer: Ny uppfinning: Elbil på två hjul
Färre än väntat vill byta till eldrivet
BMW tävlar mot bland andra Mercedez-Benz, Tesla och kinesiska utmanare om viktiga marknadsandelar på elbilsfronten. Samtidigt flaggar Mercedes ekonomichef Harald Wilhelm för klart färre konsumenter som vill byta till eldrivna fordon än tidigare beräknat.
Förra månaden presenterade Tesla också klart sämre kvartalssiffror än väntat, vilket Dagens PS tidigare har rapporterat om. Vd Elon Musk skyller resultatet på höga räntor och ekonomiskt pressade konsumenter.
I Kina har efterfrågan på elbilar också minskat under 2023, från att ha varit mycket hög i fjol.
Läs mer: Toyota satsar miljarder på ny batterifabrik
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.