Dagens PS

Så ska BMW rädda V8:an från elektrifieringen

BMW:s styrelsemedlem Frank Weber tror starkt på att V8:an ska finnas kvar. (Foto: BMW)
BMW:s styrelsemedlem Frank Weber tror starkt på att V8:an ska finnas kvar. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 feb. 2025Publicerad: 11 feb. 2025

I en tid när många biltillverkare skiftar fullt fokus mot elbilar, väljer BMW en annan strategi. Företaget fortsätter att investera i förbränningsmotorer och hybrider, samtidigt som de utvecklar sin elbilsteknik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW har inga planer på att överge sina V8-motorer, trots den ökade elektrifieringen. Enligt Automotive News vill företaget behålla dessa motorer för marknader där de fortfarande är populära, särskilt i USA och Mellanöstern.

BMW försvarar V8-motorn

ANNONS

Enligt BMW:s styrelsemedlem Frank Weber finns det marknader där V8-motorer är svåra att ersätta.

“Det handlar inte om prestanda. En rak sexcylindrig hybrid kan ha liknande acceleration, men kunder uppskattar V8:ans mjukhet, ljud och känsla”, säger Weber till Automotive News.

Denna inställning skiljer sig från vissa konkurrenter, exempelvis Mercedes och Volkswagen, som satsar mer ensidigt på elektrifiering. BMW ser dock en framtid där flera drivlinor samexisterar, beroende på marknadens efterfrågan.

ANNONS

Senaste nytt

USA:s marknad kräver valfrihet

I USA tillverkas 65 procent av alla BMW-modeller som säljs i landet, vilket gör att företaget har en stark närvaro och kan anpassa utbudet efter lokala preferenser. BMW förutspår att elektrifieringsresan i USA kommer att bli en berg-och-dalbana, och därför vill de ha flexibilitet i sitt modellprogram.

BMW:s styrelseledamot Jochen Goller spår att elbilsförsäljningen kommer minska i USA. (Foto: BMW)
BMW:s styrelseledamot Jochen Goller spår att elbilsförsäljningen kommer minska i USA. (Foto: BMW)

BMW:s styrelseledamot Jochen Goller menar att elbilsförsäljningen kan komma att bromsa in i USA, men att intresset för hybrider och bensindrivna bilar fortfarande är högt, skriver Financial Times. Detta blir särskilt relevant med tanke på de förändringar som kan komma med en ny presidentadministration i USA.

ANNONS

Europa och framtiden för diesel

I Europa är situationen annorlunda. Strängare utsläppsregler gör det svårare att behålla stora förbränningsmotorer. Därför fokuserar BMW mer på hybrider och elektrifiering på den europeiska marknaden.

Diesel är dock inte helt ute ur bilden. Enligt Weber kommer BMW att fortsätta utveckla dieselmotorer för vissa marknader där efterfrågan fortfarande finns.

Missa inte: Batterimyten spricker: Elbilar är framtidens långkörare. Dagens PS

Elbilar och flexibilitet

BMW har också lyckats med sin strategi att inte särskilja elbilar från övriga modeller. Till skillnad från tidigare satsningar, som den unika i3, ser dagens eldrivna BMW-modeller ut som sina bensin- och hybriddrivna syskon. Detta har visat sig vara ett framgångsrikt drag, eftersom kunder vill ha valfrihet utan att behöva kompromissa med design och körupplevelse.

Under 2023 ökade BMW:s elbilsförsäljning med 13,5 procent och elbilar stod för 17 procent av den totala försäljningen. Det visar att BMW:s breda strategi fungerar, och företaget planerar att fortsätta erbjuda ett varierat utbud av drivlinor.

USA och Mellanöstern kommer V8-motorer att finnas kvar

BMW går sin egen väg i omställningen till elbilar. Företaget ser en framtid där förbränningsmotorer, hybrider och elbilar samexisterar, anpassade efter olika marknader.

ANNONS

För USA och Mellanöstern kommer V8-motorer att finnas kvar, medan Europa får se mer av hybrider och elbilar. BMW:s strategi bygger på valfrihet, och den verkar bära frukt i en tid av osäkerhet inom bilindustrin.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Katalysatorer inte längre hetast: Nu stjäl tjuvarna det här i stället

Antalet stölder av bildelar minskade drastiskt under 2024, där katalysatorerna minskade mest. Det här stjäls i stället. Under 2024 anmäldes totalt 2 184

Läs också:

Expert ryter till: Alla kan inte jobba efter 65. News 55

Undersökning: Starkt stöd för lag om e-faktura. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS