Den dyraste bilen som någonsin sålts är en 1955 års Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Den gick för över 1,5 miljarder kronor med dagens växlingskurs. Men hur säljer man en sådan bil?
Så såldes bilvärldens Mona Lisa: Mercedes 300 SLR
Mest läst i kategorin
Det kryllar inte av bilentusiaster som har råd att lägga över 1,5 miljarder kronor på en bil. Det finns en anledning till att auktioner är ett mycket populärt sätt att hitta rätt köpare till sin motorhistoriska dyrgrip.
Om man rör sig i kretsar där bilar säljs för tiotals och hundratals miljoner kronor är försäljningsställe minst lika viktigt som bilen i sig.
Försöker man sälja fel sorts bil på fel sorts auktion lär den inte bli såld på samma sätt som att det är svårare att sälja en cabriolet i december än i maj.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18
Världens dyraste bil
Bilen, Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, är en av två som existerar. Båda ägdes av Mercedes själv – varav en har gått att beskåda på tyskarnas museum i Stuttgart.
Det har länge diskuterats vad en Uhlenhaut Coupé kan vara värd. Den döptes efter dess upphovsman, Rudolf Uhlenhaut, som var chef för Mercedes racing på den tiden det begav sig.
300 SLR är i grund och botten en racingversion av den berömda måsvingen från 1954.
Med det sagt har den nästan ingenting gemensamt med en 300 SL, utan 300 SLR bsaseras i stället på märkets “F1-bil” W125.
Syftet med Uhlenhaut Coupé var att vara den ”ultimata sportbilen”. Den skulle kunna nästintill garantera vinst på valfritt lopp – allt från Mille Miglia till Le Mans – men samtidigt kunna köras runt till vardags.
300 SLR hade en rak åtta på 304 hästkrafter. Kombinerat med en vikt på 998 kilogram, skulle man kunna hävda att det rörde sig om en sann hyperbil. Toppfarten var närmare 300 kilometer i timmen.
1955 drog Mercedes sig ur motorsporten efter en tragisk olycka på Le Mans. Det resulterade alltså i att ingen av de två 300 SLR-bilarna någonsin tävlade.
Bilarna har sedan dess varit utställda på diverse evenemang, visats upp på Mercedes-muséet, och ingen har någonsin trott att någon av bilarna skulle säljas – precis som Mona Lisa.
En utvald skara köpare
En dag ändrade sig dock Mercedes-Benz och valde att sälja en av bilarna i syfte att starta en fond.
Den femte maj 2022 anordnade auktionshuset RM Sotheby’s en auktion på uppdrag av Mercedes-Benz.
De som bjöds in till auktionen var utvalda Mercedes-kunder samt internationellt renommerade bil- och konstsamlare som delade tyskarnas värderingar.
Enligt Mercedes är det en fråga om att säkerställa en framtid där klassiska bilar existerar i symbios med att man bidrar till miljön.
Mercedes 300 SLR slog ett otroligt rekord
Det vinnande budet blev 1 541 793 150 kronor och köparen fick även en lång lista på förhållningsregler.
Exempelvis måste bilen alltid vara tillgänglig för Mercedes-Benz för att kunna användas på olika evenemang och liknande.
300 SLR Uhlenhaut Coupé slog det tidigare auktionsrekordet för bilar med över 900 miljoner kronor. Det lär nog dröja ett bra tag innan en bil går under klubban för en liknande summa igen.
2018 gick det en Ferrari 250 GTO under klubban för motsvarande 733 miljoner kronor, men det var en privat försäljning och alltså inte via en auktion.
Det går fortfarande att beskåda en Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé på Mercedes-muséet i Stuttgart.
Läs även: “I fjol sålde vi klassiska bilar för 9,7 miljarder”
Läs även: Svenska klassiker – Uffe Norinders Ferrari 250 GTO
Läs även: Världens dyraste bil gick för över en miljard
Läs även: Fem dyraste bilarna sålda 2022 – gick för över 2,2 miljarder
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.