USA:s president Donald Trump meddelade nyligen att hans administration planerar att införa 25 procent i tullar på varor från Mexiko och Kanada.
Så påverkas biljättarna av amerikanska tullar
Mest läst i kategorin
Beslutet, som kan träda i kraft redan den 1 februari, skakar om den nordamerikanska fordonsindustrin och riskerar att fördubbla kostnaderna för vissa importörer. Många bolag med produktion i Mexiko och Kanada står nu inför en osäker framtid.
Stora aktörer under press
Volkswagen och Audi
Volkswagens fabrik i Puebla, Mexiko, är en av de största i regionen och tillverkar modeller som Jetta och Tiguan. Audi, som är en del av Volkswagen-koncernen, driver en anläggning i San José Chiapa och exporterar större delen av produktionen till USA. En tull på 25 procent skulle drastiskt öka priserna på dessa modeller, vilket riskerar att skrämma bort köpare.
BMW
BMW:s fabrik i San Luis Potosí tillverkar populära modeller som 3-serien och M2. Nästan hela produktionen går till export, och tullarna hotar att minska lönsamheten för den tyska biltillverkaren. Fabriken förväntas även bli en viktig produktionsplats för elbilar framöver, vilket kan komplicera investeringsplanerna.
Läs också: BMWs nya infotainmentsystem är en boomers mardröm. Dagens PS
BYD
Den kinesiska elbilstillverkaren BYD har planer på att bygga en fabrik i Mexiko. Enligt bolaget är syftet att betjäna den lokala marknaden, och produktionen är inte avsedd för export till USA.
Toyota
Japanska Toyota bygger sina Tacoma-pickuper i Mexiko och exporterade över 230 000 fordon till USA förra året. Om tullarna införs kan Toyota tvingas flytta delar av produktionen tillbaka till USA eller hitta andra kostnadsbesparingar för att hålla priserna konkurrenskraftiga.
Mazda
Mazda producerade cirka 209 000 bilar i Mexiko under 2024 och exporterade 60 procent av dessa till USA. Bolagets vd har påpekat att tullfrågan är komplex och kräver noggranna analyser innan beslut tas.
Läs också: Mazda 6e: Pris, räckvidd och allt du behöver veta. Dagens PS
Nissan och Honda
Nissan och Honda har omfattande produktion i Mexiko, med fokus på modeller som Sentra och Accord. För Nissan, som producerade över 500 000 bilar i Mexiko 2024, skulle tullarna innebära stora utmaningar. Honda har redan varnat för att de kan tvingas flytta produktion om tullarna blir permanenta.
Senaste nytt
Leverantörer och reservdelar
Flera stora leverantörer är också i farozonen. Svenskägda Autoliv, som tillverkar airbags och säkerhetsbälten, sysselsätter omkring 15 000 personer i Mexiko.
Kinesiska Yanfeng, som producerar bilsäten, och italienska Pirelli, som tillverkar däck, kan också drabbas av högre kostnader och minskad efterfrågan från amerikanska kunder.
Läs också: Pirellis stora nyhet: Hållbara däck. Dagens PS
Ekonomiska risker
Med Mexiko och Kanada som två av USA:s största handelspartners kan tullarna få större konsekvenser än bara högre priser. Mexiko och Kanada stod för 30 procent av USA:s totala import 2024. Om dessa länder svarar med egna tullar riskerar amerikanska exportörer att förlora stora marknadsandelar. För fordonssektorn kan detta leda till färre jobb och minskad produktion.
Vad händer nu?
Trump-administrationen har börjat undersöka hur USMCA-avtalet, som reglerar handeln mellan USA, Mexiko och Kanada, påverkar amerikanska arbetare och företag. Flera ekonomer varnar för att tullarna kan öka inflationen och sätta press på konsumenterna. Samtidigt hoppas vissa att hotet om tullar kan användas som ett förhandlingsverktyg för att få bättre avtal.
Oavsett vad som sker, står många av de största aktörerna i fordonsindustrin inför en turbulent period. Tullarna kan bli en avgörande fråga för Nordamerikas ekonomi och dess förhållande till omvärlden.
Forskare: Volvos USA-dröm kan krossas – “reellt hot”
Hotet om att Volvo inte kommer kunna säljas i USA blir större. Nu stämmer forskare in i kören och SEB har varnat i deras senaste rapport. SEB:s
Läs också:
Nu höjs taket för din allmänna pension – med 35 000 kronor. News 55
Historiskt: Sverige bygger första reaktorn på 40 år. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.