Att en Bugatti Veyron kostar skjortan att äga lär inte komma som någon överraskning. Men vilka kostnader innebär det egentligen?
Så mycket kostar det att äga en Bugatti Veyron
Mest läst i kategorin
Ett dokument som läckt visar exakt vad kostanderna för reservdelar är samt priset att byta ut dem. Det rapporterar amerikanska Road and Track.
Vi har tidigare rapporterat om hur dyrt det är att äga en Bugatti Chiron. Men nu när Veyron börjar närma sig gränsen för att bli en modern klassiker, kanske suget efter en har ökat.
Man kan få tag på en Veyron för en bit över 10 miljoner kronor på begagnatmarknaden. Men utöver det tillkommer servicekostnader som får en rymdraket att framstå som ekonomisk att framföra.
Amerikanska priser
Dokumentet i fråga, som inte på något sätt är hemligt, kommer från den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA och visar dels på vad olika reservdelar kostar, dels kostnaden för arbete utfört.
Det är specifikt priserna på delar som faller under bilens drivlinegaranti, något som berör bilens utsläpp, därav EPA:s inblandning.
En prislista eller ett telefonnummer?
Till att börja med kostar insugen 42 600 kronor styck, att jämföra för samma del på en Corvette som kostar ungefär 2 300 kronor.
Kronjuvelen i Veyron är dess motor, en 8-liters W16 med hela fyra turboladdare.
Varje enskild turbo kostar 68 000 kronor att ersätta medan kostnaden för arbete utfört är 96 000 kronor per par. Det blir alltså en total kostnad på cirka 464 000 kronor.
Sensorerna för kamaxelgivarna kostar bara 96 kronor styck – totalt behövs det fyra stycken. Det är exakt samma som man finner i en sjätte generationens Volkswagen Golf.
Det som kostar är emellertid arbetet, totalt 77 000 kronor för alla fyra.
Bugatti Veyron har en bränsletank som kostar skjortan
Dyrast på listan är bränsletanken. Bara tanken kostar 213 000 kronor medan arbetet går loss på hisnande 235 000 kronor.
Listan på delar och arbete kan göras lång, men den gemensamma nämnaren är i mångt och mycket att delar i sig inte nödvändigt är jättedyra, utan det är arbetet utfört som kostar.
Anledningen är att Bugatti Veyron är oerhört komplex och minsta lilla service kräver att man mer eller mindre demonterar hela motorn för att komma åt diverse utrymmen.
Läs även: Bugatti kan redan renovera din Veyron
Läs även: Klockan för 13 miljoner som matchar din Bugatti
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.