Det är mycket som påverkar räckvidden på en bil. Det man främst tänker på är körstil, däck, väder och även klimatanläggning ifall man kör elbil. Men hur mycket förlorar man om man kör bilen fullastad?
Så mycket kortare kommer din elbil på semestern
Mest läst i kategorin
När det vankas sommartider står roadtrips på mångas agendor, något som i sin tur resulterar i bilar som är fullständigt fullproppade.
Att det påverkar räckvidden – inte minst i en elbil – är inget märkligt, men det visar sig att det påverkar mer än man kan tro.
Det rapporterar amerikanska Car Scoops.
Tufft för elbil
När det kommer till att köra tungt med elbilar har det en rejäl inverkan på räckvidden. Det gäller särskilt om man kör släp, något som dessutom ställer till det ytterligare då hela processen att ladda blir knepigare.
En fråga om storlek
Om det bara kommer till att maxlasta en bil är skillnaden i räckvidd mindre i exempelvis en Dacia Spring.
Om man i stället lastar en Ford F-150 Lightning fullt – en bil som råkar ha en hyfsad lastvikt – är verkligheten emellertid en annan.
Elbil som drar tunga lass
Några ingenjörer från amerikanska AAA – American Automobile Association – lastade en Ford F-150 Lightning med 635 kilogram sand – endast 50 kilogram mindre än vad som maximalt är tillåtet – för att testa hur det påverkade räckvidden.
För att kunna jämföra skillnaden i räckvidd hade AAA först testat en tomt lastad Ford F-150 Lightning.
Räckvidden var då 447 kilometer – att jämföra med den officiella räckvidden på 483 kilometer.
Räckvidden försämras
Med bilen fullastad kom F-150 Lightning bara 338 kilometer på en laddning, en skillnad på 24,5 procent jämfört med den faktiska räckvidden och 30 procent jämfört med den angivna.
Att en bil – oavsett typ av drivning – drar mer när den är fullastad är ingen hemlighet, men nu har man alltså bättre koll på vad exakt det innebär.
Läs även: Batteriet som lovar 100 mils räckvidd – oavsett väder
Läs även: Porsches elbilar har snart 130 mils räckvidd
Läs även: Provkörning av Ford F-150 Lightning
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.