Dagens PS

Så mycket Formel 1 finns i bilen du köper

Alpine F1
Vi begav oss till Alpines F1-fabrik i Frankrike för att ta reda på hur mycket F1 man finner i en produktionsbil. (Foto: Alpine)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 jan. 2023Publicerad: 06 jan. 2023

Att biltillverkare använder sig av motorsport för att utveckla nya bilar för slutkund är många bekanta med. Formel 1 är ett praktexempel på just det, men frågan är hur mycket F1 som finns i bilen du köper.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi begav oss till Alpines F1-fabrik i Viry Chatillon, Frankrike för att ta reda på just det.

Alpine pånyttföddes 2018 i samband med lanseringen av då helt nya A110. Nu har märket en tydlig väg framåt kantad av elektrifiering, en trend som även har letat sig in i motorsporten.

Alpine F1

Vi fick en genomgång som hette duga. (Foto: Alpine)

Höjden av bilteknik

Formel 1 kan ses som kulmen av teknologi inom bilvärlden. När etablerade bilmärken ger sig in i den del av motorsporten som är högst rankad är det inte bara i PR- och marknadsföringssyfte, utan det är främst till förmån för utvecklingen av bilarna som vi konsumenter faktiskt köper.

Vägen dit är inte spikrak, men många system som man idag finner i helt vanliga gatbilar började sin utvecklingsresa på en motorbana, något som kan härledas till Formel 1.

Några exempel är användningen av kolfiber, knappar på ratten, hybriddrivlinor och aktiv dämpning.

Ett exempel som Renault ofta nämner är deras hybridsystem som finns i exempelvis i Renault Captur som laddhybrid.

Systemet är utvecklat inom F1 och innebär, kort och gott, att systemet är så effektivt som möjligt hela tiden i termer av fördelning av kraft.

ANNONS

En del av detta är den så kallade dogleg-växellådan som saknar koppling och används i Alpines F1-bilar. En elmotor ser emellertid till att växlingarna sker mjukt och metodiskt.

När det gäller just Formel 1 använder sig märken som Honda, Ferrari, Mercedes, och – i det här fallet – Alpine, som en källa för utveckling för att kunna bygga riktigt vassa prestandabilar för slutkunder. Nästa stora biltillverkare på ingång blir Audi som debuterar F1-säsongen 2026.

Anledningen att det är just 2026 är att elektrifiering kommer att ta större plats inom Formel 1 från just då, något som flera aktörer vill ta vara på – däribland Alpine som ska lansera en rad elektrifierade modeller framåt.

Alpine F1

Det är mycket som sker bakom kulisserna som man som konsument inte får ta del av. (Foto: Alpine)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Luftmotstånd är viktigt

Andra viktiga lärdomar man kan dra från Formel 1 är aerodynamiska sådana, något som tveklöst blivit alltmer på tapeten med den rådande elektrifieringstrenden – ju lägre luftmotstånd, desto längre räckvidd.

För att motivera sin F1-satsning – som sedan 2021 är helt Alpine-brandad – krävs det att det som fransmännen lär sig kan användas i utvecklingen av bilar inom koncernen. På plats i fabriken återfinns även Nissans Formel E-utveckling.

Utmaningen är emellertid att använda sig av det man lär sig och applicera det i bilar som sedan säljs till den stora massan.

En stor styrka hos just Alpine är att utvecklingen av deras gatbilar – se A110 – sker i samråd med faktiska racingförare, som Fernando Alonso, vilket i sin tur gynnar slutkonsumenten.

ANNONS

Att utveckla diverse system som används i F1-bilar där de enda restriktionerna är tekniska och regelmässiga är emellertid en helt annan typ av utmaning kontra att utveckla system som kan användas av bilar som säljs i miljontal och måste förhålla sig till oändligt med juridiska reglementen.

Oavsett vad lyckas Alpine med att föra över det de lärt sig från Formel 1 till gatbilarna, även om det inte alltid är specifika egenskaper hos bilarna, utan även allmänna lärdomar.

Formel 1 är sannerligen en fråga om många bäckar små där minutiösa detaljer kan ha mycket stor effekt, något som även kan vara fallet när man utvecklar en produktionsbil.

Formel 1 är rent generellt en oerhört viktig del i Alpines PR och marknadsföring. Det kräver att märket lyckas väl samtidigt som kunskapen bakom kan användas för att faktiskt sälja bilar, något som naturligtvis är del av märkets kärnverksamhet.

Alpine F1

Alpine har tagit över F1-rodret från Renault sedan 2021. (Foto: Alpine)

Alpine drar nytta av lättare batterier i F1

Alpine är intresserade av att lära sig mer om batterier. Även om de batterier som återfinns i F1-bilarna skiljer sig rent kemiskt är principen densamma.

När Alpine ger sig in på sin elektrifieringsresa på riktigt – där den viktigaste modellen kommer att vara nästa generations Alpine A110 – är det viktigt att batterierna kan hålla en låg vikt.

En stor del av Alpines filosofi kretsar kring att hålla vikten nere. (Foto: Alpine)

ANNONS

Summan av kardemumman

När jag ställde frågan ”hur mycket Formel 1 finns i era gatbilar?” funderade en fransk F1-ingenjör så det knakade. Svaret jag fick var att det är omöjligt att säga exakt, men det är viktigt att försöka föra över så mycket kunskap som möjligt.

Dels är det en fråga om att motivera kostnaden av att driva ett helt Formel 1-stall – under 2022 hade de olika stallen ett tak på 1,5 miljard kronor vilket även inkluderar logistik (men inte förarnas löner) – vilket kräver att man måste få ut en hel del från det.

I Alpines fall är Formel 1 en väsentlig del av varumärkesstrategin, både imagemässigt och när det kommer till ren och skär ingenjörskonst.

Exakt hur mycket Formel 1 som det finns i bilen man köper är därför omöjligt att säga, men det är sannerligen en fråga om att maximera lärdomarna, något som är fallet i nästan all motorsport, såvida en biltillverkare är med i matchen.

Läs även: Alpine A110R är den mest radikala sportbilen någonsin
Läs även: Nästa Alpine är en elektrisk Renault 5
Läs även: Cadillac ska börja med Formel 1
Läs även:
Klart – Audi ska in i Formel 1

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]