Formel E har funnits sedan 2014 och har som syfte att marknadsföra elbilar, men framför allt påskynda utvecklingen.
Så mycket bättre blir din elbil av Formel E
Mest läst i kategorin
Vi begav oss till Monaco med Nissan för att stifta närmare bekantskap med “framtidens motorsport.”
Nissans elbilsresa började redan 1947 med modellen Tama. Det var emellertid först 2010 som de slog igenom på global nivå, då Nissan Leaf lanserades.
Totalt har 500 000 exemplar av den populära elbilen tillverkats och syftet med Formel E är därför att visa på den expertis på Nissan påstår att de själva besitter, samtidigt som det ska visa upp märkets elektrifieringsresa.
”Elbilar kan vara spännande”
Fortsättningsvis ska Formel E visa att elbilar ska vara spännande. Stallchefen Tommaso Volpe, som har mångårig erfarenhet inom Formel 1, förklarar att skillnaderna mellan de två världsmästerskapen innebär att båda kommer att leva vidare parallellt.
”Formel 1 är höjden av prestanda, medan Formel E är höjden av effektivitet”. Att få något som i grund och botten är en tävling om effektivitet att vara spännande är ingen lätt match”, säger han.
Det har gjorts försök i stil med ”Attack Mode” som ger en förare en kraftboost i 45 sekunder, något som är gynnsamt för omkörningar.
Alla bilar måste nyttja det under loppets gång, vilket i sin tur har en möjlighet att skaka om fältet.
På plats i Monaco fick vi beskåda hela 116 omkörningar, att jämföra med 22 för Formel 1 på samma bana några veckor efteråt.
Senaste nytt
För din elbils skull
Nissan är noga med att understryka hur racingen lägger grunden för deras produktionsbilar.
Det är emellertid inte en fråga om att Nissan Leaf har några kördynamiska likheter med en Formel E-bil, utan det är snarare en hård- och mjukvarufråga.
Exempelvis drar Nissan lärdom av elmotorerna, inverter, och växellåda. Fortsättningsvis lär de sig mycket om styrenheten för chassit samt bilens energihantering.
I det stora hela är det en fråga om att göra märkets produkter mer effektiva och körglada.
De huvudsakliga lärdomarna som Nissan kan dra relaterat till elektriska drivlinors flexibilitet och effektivitet.
Under loppets gång börjar bilarna på 60 procent laddning, vilket innebär att de måste regenerera 40 procent för att kunna klara av loppet.
Mycket som görs för elbilar
Några exempel på saker om utvecklats inom Formel E är exempelvis steer- och brake-by-wire, vilket alltså innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan styrning/bromsar utan i stället sker det hela via digitala signaler.
Den tredje generationen Formel E-bilar – det vill säga de vi såg i Monaco – har inga bromsar baktill, utan förlitar sig helt på regenerering.
Det finns förvisso nödbromsar, men de används inte under loppets gång.
Det kan ge oss en inblick i vad som komma skall för elbilar – med elbilar som har kraftig regenerering behöver inte bromsarna användas i samma utsträckning, vilket i det långa loppet kan göra dem onödiga förutom vid nödsituationer.
Många likheter
När det kommer till Formel E är det den racingserie med flest antal biltillverkare med hela nio stycken. Formel E-bilar har 90 procent gemensamt med varandra och stallen får endast ändra på 10 procent av bilen.
Däribland ingår drivlinan, invertern, MGU – motor generator unit och regenereringen, samt växellådan.
Utöver Nissans två bilar förser även japanerna McLaren med deras bilar, vilket är gynnsamt för mängden lärdomar man kan dra.
Hållbarhet i fokus
När det kommer till hållbarhet har Formel E tydliga riktlinjer. Exempelvis slussas bilarna direkt från ett race till nästa, att jämföra med Formel 1 där bilarna alltid transporteras till respektive stalls bas mellan loppen.
Formel E-bilar flygs heller inte, utan får i stället åka båt – åtminstone i den mån det går.
Fortsättningsvis använder sig serien av mer återvunnet material i form av batteriet, kolfiber, och däck som innehåller mycket återvunna ämnen.
Snabbare än någonsin
De nuvarande Formel E-bilarna är de snabbaste någonsin. Under loppen har de 470 hästkrafter vilket räcker till en toppfart på över 320 km/h.
Den bästa tiden på Monaco-banan var 1:31,119, att jämföra med årets F1-rekord som är på 1:15,650.
Framtidens motorsport?
Det förs ofta diskussioner kring huruvida Formel E kan komma att ersätta Formel 1 som motorsportens pilspets.
Om man ska tro de som är i branschen verkar emellertid inte så bli fallet. Anledningen är att de två olika motorsporterna har olika fokus – för F1 ligger det på prestanda medan det för FE ligger på effektivitet.
Elektrifieringen ökar
Med det sagt går även F1 mot en mer elektrifierad framtid, med nya hybridlösningar till säsongen 2026. En vacker dag lär F1 och FE mötas i termer av drivning, men den grundläggande filosofin skiljer sig rätt rejält.
Det lär dessutom vara tufft att rucka på den pondus som Formel 1 har, men man ska aldrig säga aldrig.
I en tid av elektrifiering är dock en sport som Formel E desto mer relevant för dagens konsumenter, särskilt när man tar hänsyn till all utveckling som gynnas.
Läs även: Fyrhjulsdrivna Nissan Ariya: Mardröm för rivalerna?
Läs även: Därför ratar Michelin Formel 1
Läs även: F1-bossen: “Formel 1 blir aldrig elektriskt”
Läs även: Så mycket Formel 1 finns i bilen du köper
Läs även: Audi vill vinna Dakar 2023 med elbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.