Volvo Lastvagnar har som första lastbilstillverkare på en global nivå påbörjat serieproduktion av sina tunga ellastbilar med en bruttokombinationsvikt på 44 ton.
Produktionsstart: så långt kommer Volvos elektriska lastbilar
Mest läst i kategorin
Modellerna som börjar tillverkas är de tunga lastbilarna FH, FM och FMX. FH är flaggskeppsmodellen och debuterade 1993.
FM är snäppet mindre medan FMX är en terrängorienterad variant.
Totalt sex modeller
Med serieproduktionen av de nya lastbilarna har Volvo utökat utbudet av elektriska lastbilar till hela sex vilket är marknadsledande.
Det hela tyder på en omställning även inom logistikbranschen – även Scania satsar på elektriska lastbilar samt en rad andra aktörer.
Till en början ska tradarna saluföras på den europeiska marknaden men även kunder i Asien, Australien och Sydamerika står på tapeten enligt Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Senaste nytt
Hemmabygge
Tillverkningen drar i gång i Tuve-fabriken i Göteborg medan fabriken i Gent, Belgien tar rygg nästa år.
De elektriska lastbilarna byggs på samma lina som de fossila lastbilarna medan batterierna kommer från den nya batterimonteringsfabriken i Belgien.
Volvos elektriska lastbilar passar många
Tydligen kan Volvo Lastvagnars nya elektriska lastbilar täcka uppåt 45 procent av det gods som transporteras i Europa idag – det innebär sträckor på under 300 kilometer.
Volvo FH har upp till 44 tons tågvikt, kan pumpa ut upp till 666 hästkrafter och har en räckvidd på uppåt 30 mil.
Batterikapaciteten är på 540 kilowattimmar, ungefär närmare fem gånger större än Pininfarina Battista, en bil med ett av markandes största batterier på personbilssidan.
Snabbladdning upp till 250 kilowatt finns, något som laddar bilen från 0 till 100 procent på 2,5 timmar.
Samma specifikationer gäller även för modellerna FM och FMX.
Volvo har redan sålt kring 1 000 exemplar av deras tunga eldrivna lastbilar.
Läs även: Hur långt kommer Scanias elektriska 80-tons-timmerbil?
Läs även: Volvo bygger batterifabrik
Läs även: Vi provkör lastbilar hos Scania
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.