Dagens PS

Produktionsstart: så långt kommer Volvos elektriska lastbilar

Volvo FM, Volvo FH, och Volvo FMX är de tre tunga elektriska lastbilarna vars serieproduktion nu kickar igång. (Foto: Volvo)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 sep. 2022Publicerad: 15 sep. 2022

Volvo Lastvagnar har som första lastbilstillverkare på en global nivå påbörjat serieproduktion av sina tunga ellastbilar med en bruttokombinationsvikt på 44 ton.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellerna som börjar tillverkas är de tunga lastbilarna FH, FM och FMX. FH är flaggskeppsmodellen och debuterade 1993.

FM är snäppet mindre medan FMX är en terrängorienterad variant.

ANNONS

Totalt sex modeller

Med serieproduktionen av de nya lastbilarna har Volvo utökat utbudet av elektriska lastbilar till hela sex vilket är marknadsledande.

Det hela tyder på en omställning även inom logistikbranschen – även Scania satsar på elektriska lastbilar samt en rad andra aktörer.

Till en början ska tradarna saluföras på den europeiska marknaden men även kunder i Asien, Australien och Sydamerika står på tapeten enligt Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

ANNONS

Senaste nytt

Hemmabygge

Tillverkningen drar i gång i Tuve-fabriken i Göteborg medan fabriken i Gent, Belgien tar rygg nästa år.

De elektriska lastbilarna byggs på samma lina som de fossila lastbilarna medan batterierna kommer från den nya batterimonteringsfabriken i Belgien.

ANNONS
Volvos elektriska lastbilar produktion

Tillverkningen sker på samma lina som de fossila varianterna av Volvos lastvagnar. (Foto: Volvo)

Volvos elektriska lastbilar passar många

Tydligen kan Volvo Lastvagnars nya elektriska lastbilar täcka uppåt 45 procent av det gods som transporteras i Europa idag – det innebär sträckor på under 300 kilometer.

Volvo FH har upp till 44 tons tågvikt, kan pumpa ut upp till 666 hästkrafter och har en räckvidd på uppåt 30 mil.

Batterikapaciteten är på 540 kilowattimmar, ungefär närmare fem gånger större än Pininfarina Battista, en bil med ett av markandes största batterier på personbilssidan. 

Snabbladdning upp till 250 kilowatt finns, något som laddar bilen från 0 till 100 procent på 2,5 timmar.

Samma specifikationer gäller även för modellerna FM och FMX.

Volvo har redan sålt kring 1 000 exemplar av deras tunga eldrivna lastbilar.

Läs även: Hur långt kommer Scanias elektriska 80-tons-timmerbil? 
s även: Volvo bygger batterifabrik
Läs även: Vi provkör lastbilar hos Scania 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål. ”Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i […]