Laddboxar, stolpar, stationer och deras kapacitet kan verkligen kännas som en djungel. Här kommer tre handfasta tips som hjälper dig ladda din elbil rätt.
Så laddar du elbilen – utan att bli ruinerad på kuppen
Mest läst i kategorin
Helt plötsligt vad de bara där.
Laddstolparna.
En naturlig del av vardagen som du bara förväntades begripa dig på. Om du hade elbil förstås. Och det hade du ju, som den moderna och miljömedvetna person du ändå är.
Så långt inga konstigheter, vore det inte för den där lilla detaljen att laddning visat sig vara en vetenskap för sig.
Detta då utbudet av laddlösningar formligen exploderat på senare tid. Så även priserna, vilket i sämsta fall kan leda till oväntade situationer.
Missa inte: Laddstolpen som kommer till dig
Egen laddbox attraktivt
Ett målande exempel på detta fenomen utgör familjen Olsson, som vid månadens slut fick en otrevlig överraskning, vilket Dagens PS tidigare kunnat rapportera.
Det gör förstås hemma-laddning och en alldeles egen laddbox till ett attraktivt alternativ. En lösning som inte bara anses säkrare än ett vanligt eluttag, utan dessutom tillåter dig att ladda din bil nattetid, skriver Svenska Yle.
Senaste nytt
Stor bil – stort batteri
Så vad behöver du tänka på?
En viktig parameter är storleken på din bil, då ett större batteri tar längre tid att ladda än ett litet. Något som även kan vara bra att tänka på när det kommer till hur kraftfull din laddbox behöver vara.
Här kommer tre tips till som hjälper dig att välja och ladda rätt.
- Se över anslutningen
Det finns i dag en uppsjö av anslutningar för elbilar. Den vanligaste går under benämningen ”typ 2” eller ”type 2”, vilket är det du vill ha. - Välj rätt kabel
Om du ska använda dig av trefas i bilen behöver du veta att det matchar din ovan nämnda “typ 2-kabel”.
Det får du reda på genom att ta en titt på kabelns munstycke. Om den saknar ledningar i hålen längst ner är den endast avsedd för enfas-bruk, skriver Yle. - Ta hänsyn till ström och kapacitet
När du laddar bilen hemma gör du det som regel via den inbyggda funktion som omvandlar växelström till likström, vars kapacitet kan variera. Det påverkar i sin tur den totala laddningseffekten i din bil.
Till den här ekvationen kommer också strömeffekten i ditt hus, som brukar anges på din elräkning. Här är det vanligaste 3*25A, vilket betyder att du har tre huvudsäkringar på 25 ampere vardera, som ska räcka till både hus och bil.
Relaterad läsning:
Batteri-trix: Så maxar du livslängden på din elbil
Läs även:
Elbilen som får Elon Musk att svettas
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.