Dagens PS

Så kan laddhybrider bli miljövänligare

Försök pågår att konvertera laddhybrider till etanoldrift. Det skulle göra bilarna renare men också dyrare. (Foto: TT)
Försök pågår att konvertera laddhybrider till etanoldrift. Det skulle göra bilarna renare men också dyrare. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 18 dec. 2020

Enligt Dagens Nyheter görs nu försök att konvertera laddhybrider till etanoldrift. Det skulle göra fordonen renare men även betydligt dyrare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Både laddhybrider och elbilar gasar i Sverige. Antalet nyregistrerade, laddbara bilar uppgår i dag till 77 000 fordon, skriver DN och konstaterar att det är en ökning med 116 procent jämfört med 2019.

När det gäller laddhybrider är dessa bilar bara miljövänliga så länge de går på el, men när den tar slut är avgasutsläppen lika stora som hos vanliga bensinbilar.

Ingen lätt sak

Det här kan gå att förhindra med en konvertering till etanoldrift, vilket uppges inte vara helt enkelt.

“För att kunna göra det krävs dock att motorerna konverteras, vilket är tekniskt möjligt men regelmässigt svårt. Bilen får en kopplingsdosa som går förbi bilens styrsystem och känner av vilket bränsle som kommer från tanken, samt yttertemperaturen. Det senare är viktigt för att motorn ska starta lätt”, framgår det i DN.

Efter detta måste bilen genomgå en registreringsbesiktning och det finns just nu inga riktlinjer för det. Dock kan en lösning vara på gång.

Läs mer om det i artikeln, där det framgår att etanolkonverterade laddhybrider blir runt 10 000 kronor dyrare, samtidigt som nybilsgarantin upphör att gälla så fort bilen etanolkonverteras.

Läs även: Riksdagsmajoritet: Riv upp miljöbilsförslag! »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]