E-metanol har hamnat i ropet. Bränslet – som bygger på vätgas – kan avsevärt sänka klimatpåverkan avsevärt även för bensinbilar.
Så blir bensinbilen nästan helt fossilfri
Mest läst i kategorin
Elbilarna är fortfarande dyra och största delen av världens fordonspark bygger ännu på fossila bränslen. Men finns det någon möjlighet att ändå vara klimatsmart som bilist?
Det hoppas flera kommersiella aktörer. Nyligen invigde Porsche en pilotanläggning för så kallat elektrobränsle i Chile.
Beskedet kommer ungefär samtidigt som danska Ørstedt tar över bygget av en liknande anläggning i Sverige. Det handlar om ett nytt sätt att göra metanol.
“Potentialen med e-bränsle är enorm. Det finns för närvarande mer än 1,3 miljarder fordon med förbränningsmotorer över hela världen”, sa Michael Steiner, Porsches tekniska chef, i samband med invigningen.
Liquid Winds vd Claes Fredriksson uttrycker sig i liknande ordalag om hur det svenska bränslet kan påverka sjöfarten.
Metanol är inte okänt i bilbranschen sedan tidigare. I motorsporten används det flitigt. Elektrobränsle är metanol som har tillverkats på ett speciellt sätt, där man har blandat vätgas och koldioxid.
Vätgasen är då så kallad grön vätgas som tas fram med elektrolys genom el från bland annat vindkraft.
Bensinbil blir nästan fossilfri
Man har sedan tidigare konstaterat att en 35-procentig inblandning i vanlig bensin fungerar i de flesta bilar, både etanol- och bensinfordon. Då försvinner inte koldioxidutsläppen, men de minskar.
Det går också att med vissa små tekniska justeringar köra en bensinbil helt på metanol. En annan fördel är att det går lätt att använda befintlig infrastruktur, som mackar.
I Sverige har metanol klassiskt tillverkats med hjälp av trärester från skogsbruk, men det som e-bränsletillverkarna kommer att satsa på är alltså metanol på vindkraftstillverkad vätgas.
Porsche menar att deras ”e-bränsle” helt kan ersätta bensin i fordon med traditionella förbränningsmotorer. 2025 hoppas de tillverka 55 miljoner liter, men det ska snabbt tiofaldigas.
Men att helt ersätta traditionella fossila bränslen med e-bränslen ligger fortfarande långt bort. Förra året brände den amerikanska fordonsparken 134,83 miljarder liter bensin enligt CNBC – ganska mycket mer än de olika fabrikerna kan producera. Snarare kan man se det som ett komplement till bensin och till elektrifiering.
Läs också:
Porsche startar produktion av e-bränsle
Ørstedt satsar på svensk e-metanol
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.