Dagens PS

Så hutlöst dyrt är det att äga en Bugatti Veyron

Bugatti
Att äga en Veyron är ingen billig historia. (Foto: Bugatti)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 16 juni 2023

Att äga en Bugatti är ingen billig historia. Nu har fastighetsmogulen tillika bilfantasten Manny Khoshbin redovisat exakt vad det kostar att äga en Bugatti Veyron.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Veyron lanserades 2005 och stoltserade då med över 1 000 hästkrafter och en toppfart på smått galna 407 kilometer i timmen.

Det är dock inte utan ingenjörskonst som heter duga, något som naturligtvis smakar så det kostar.

Drabbar ingen fattig

Manny Khoshbin, som är god för 200 miljoner dollar, strax norr om 2,1 miljarder kronor, har en rad Bugatti-bilar i sitt garage – bland annat två Veyron och en Chiron.

Med andra ord har han stenkoll på vad det rör sig om för kostnader, samtidigt som han inte har något problem med att betala för kalaset.

Bugatti Veyron kostade cirka 15 miljoner när den lanserades 2005 och nu måste man punga ut cirka 10-15 miljoner på begagnatmarknaden.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Svindlande ägarkostnader

Att byta olja på en Veyron kostar motsvarande 265 000 kronor, mer än en sprillans ny Dacia Spring Electric.

Utöver det rekommenderar Bugatti att man byter däck ungefär vartannat år till en kostnad på motsvarande 403 000 kronor.

ANNONS

Fälgarna kostar motsvarande 530 000 kronor och bör ersättas var 1600 mil.

Med andra ord är man uppe i miljonbelopp på bara några enstaka år.

Bugatti

Miljardären Manny Khoshbin har redovisat vad det kostar att äga en Veyron. (Foto: Youtube)

Fabriken ställer upp

Det franska märket har en rad återförsäljare runtom i världen, flera av vilka kan utföra enklare servicebehov.

Vid större arbeten kan hyperbilsmärket skicka ut en så kallad ”flygande doktor” som kan stå till tjänst.

Annars krävs det att man skickar bilen till Bugatti-fabriken i Molsheim, där det franska märket numera erbjuder möjligheten att renovera din Veyron.

Det innebär att man kan välja att byta ut klädsel, lacka om bilen eller vad som helst. Vad det kostar har Bugatti inte kommunicerat, men om man har råd att äga en Bugatti behöver man inte fråga.

Läs även: Så mycket kostar det att äga en Bugatti Veyron
Läs även:
 Så mycket kostar det att äga en Bugatti Chiron
Läs även: Bugatti Chiron provkörd – världens snabbaste bil

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]