Att äga en Bugatti är ingen billig historia. Nu har fastighetsmogulen tillika bilfantasten Manny Khoshbin redovisat exakt vad det kostar att äga en Bugatti Veyron.
Så hutlöst dyrt är det att äga en Bugatti Veyron
Mest läst i kategorin
Veyron lanserades 2005 och stoltserade då med över 1 000 hästkrafter och en toppfart på smått galna 407 kilometer i timmen.
Det är dock inte utan ingenjörskonst som heter duga, något som naturligtvis smakar så det kostar.
Drabbar ingen fattig
Manny Khoshbin, som är god för 200 miljoner dollar, strax norr om 2,1 miljarder kronor, har en rad Bugatti-bilar i sitt garage – bland annat två Veyron och en Chiron.
Med andra ord har han stenkoll på vad det rör sig om för kostnader, samtidigt som han inte har något problem med att betala för kalaset.
Bugatti Veyron kostade cirka 15 miljoner när den lanserades 2005 och nu måste man punga ut cirka 10-15 miljoner på begagnatmarknaden.
Svindlande ägarkostnader
Att byta olja på en Veyron kostar motsvarande 265 000 kronor, mer än en sprillans ny Dacia Spring Electric.
Utöver det rekommenderar Bugatti att man byter däck ungefär vartannat år till en kostnad på motsvarande 403 000 kronor.
Fälgarna kostar motsvarande 530 000 kronor och bör ersättas var 1600 mil.
Med andra ord är man uppe i miljonbelopp på bara några enstaka år.
Fabriken ställer upp
Det franska märket har en rad återförsäljare runtom i världen, flera av vilka kan utföra enklare servicebehov.
Vid större arbeten kan hyperbilsmärket skicka ut en så kallad ”flygande doktor” som kan stå till tjänst.
Annars krävs det att man skickar bilen till Bugatti-fabriken i Molsheim, där det franska märket numera erbjuder möjligheten att renovera din Veyron.
Det innebär att man kan välja att byta ut klädsel, lacka om bilen eller vad som helst. Vad det kostar har Bugatti inte kommunicerat, men om man har råd att äga en Bugatti behöver man inte fråga.
Läs även: Så mycket kostar det att äga en Bugatti Veyron
Läs även: Så mycket kostar det att äga en Bugatti Chiron
Läs även: Bugatti Chiron provkörd – världens snabbaste bil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.