Nästan var och varannan vecka hör man talas om ett nytt kinesiskt bilmärke. Men vad kan det egentligen tänkas bli av alla?
Så går Kinas invasion av svenska bilmarknaden
Mest läst i kategorin
Den senaste tiden har märken som Aiways, BYD, Great Wall, Hongqi, MG, Nio, och Xpeng äntrat den svenska marknaden.
Till en början konkurrerade de nästan uteslutande på pris, men nu när fler aktörer gjort intåg finns det mer att välja på för konsumenter.
Det rapporterar amerikanska Forbes.
Inte första gången
Den europeiska marknaden har alltid tampats med utom-europeiska biltillverkare som vill ge sig in på marknaden. Amerikanare har funnits sedan länge, och nu har Tesla gått om Volvo i statistiken.
På 1970-talet kom japanerna och utmärkte sig med pålitliga och trevliga åkdon.
1980-talet bjöd på sydkoreaner i form av Kia och Hyundai, vars klassresa – inte minst till följd av elektrifieringen – har varit oerhört imponerande.
Nu är det alltså dags för kineserna att ta sig an den lukrativa europeiska marknaden. Men hur ska det gå?
Enligt Bernstein Research har kineserna haft mycket framgång genom att erbjuda valuta för pengarna och – i vissa fall – kvalitet.
MG penetrerade den svenska marknaden med bravur med sanslöst låga privatleasingpriser. Nu är verkligheten dock en annan.
När japanerna och koreanerna kom var dock inte kvaliteten alltid på topp, något som ändrats med åren.
Senaste nytt
Kinesiska biar har ett annat bagage
Forbes menar på att kineserna står inför en annan utmaning – en politisk sådan.
Till exempel stöttar kineserna ryssarna, exempelvis med vapen i samma skede som Ryssland invaderade Ukraina.
Även Kinas hot om att invadera Taiwan, deras förtryck mot muslimer, samt utbyggnaden av kolkraftverk har väckt starka känslor.
Ett bilköp är ett mycket större sådant än köpet av exempelvis en mobiltelefon, varför många konsumenter kanske tänker till lite extra.
Med det sagt finns det inte mycket man kan köpa om man alltid ska ta ett politiskt ställningstagande.
Sakta men säkert
Under 2022 stod kinesiska märken totalt för två procent av den hela europeiska marknaden, förbränningsbilar inkluderat. I Sverige står kinesiska bilar för cirka 3-4 procent, beroende på hur man räknar.
Prognosen för Europa under 2023 är tre procent och till 2030 sägs andelen kinesiska bilar vara på åtta procent.
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Läs även: Provkörning av Xpeng P5
Läs även: Provkörning av MG ZS EV
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.