Tesla har gjort om växelsystemet för sina kommande bilar. Nu kommer de första rapporterna på hur den Teslas nya touchscreen-växel fungerar.
Så funkar Teslas nya touchscreen-växel
Mest läst i kategorin
På Teslas omdesignade Model S sedan och Model X suv kommer växellägena på ratten vara borttagna. Tanken är att bilen själv ska känna av och växla mellan parkering, back, neutral och kör-lägena. Normalt har även automatväxlade bilar en växelspak eller liknande funktion för PRND (park, reverse, neutral, drive).
“Bilen gissar körriktning baserat på vilka hinder den ser, sammanhang och navkarta”, twittrade Teslagrundaren Elon Musk.
Ett internt dokument från Tesla som electrek kommit över specificerar vad Musk menar med “gissar”.
“Fordonet använder sina Autopilotsensorer för att intelligent och automatiskt bestämma avsedda körlägen och välja dem. Om till exempel framsidan av Model S/X är vänd mot en garagevägg kommer den att upptäcka detta och automatiskt skifta till Omvänd när föraren trycker på bromspedalen. Detta eliminerar ytterligare ett steg för förarna av världens mest intelligenta produktionsbilar.”
Elon Musk lovade också att det skulle ta över manuellt genom Teslas nya touchscreen-växel. Nu har de första rapporterna kommit på hur det ska fungera, skriver tekniksajten The Verge.
Det är inte touchscreen-knappar, utan en liten bil som användaren ska trycka på och dra, uppåt för kör och nedåt för att backa. Neutralt läge finns gömt i en undermeny och det står ännu inte klart hur parkeringsfunktionen kommer att fungera, skriver The Verge.
Läs mer: Nu går det att köpa Teslabilar med bitcoin – Dagens PS
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.