Bill Gates, en av världens rikaste män, är en Porsche-nörd av rang. Hans köp av en Porsche 959 startade ett 13 år långt krig med det amerikanska tullverket.
Så försökte Bill Gates smuggla in sin drömbil i USA
Mest läst i kategorin
Porsche 959 lanserades 1986 och tillverkades i 345 enheter. Modellen var ett högteknologiskt flaggskepp som kostade Porsche tre gånger mer att tillverka än de sålde bilarna för.
Bilen typgodkändes aldrig för den amerikanska marknaden, något som ställde till det rejält för Porsche-entusiaster på andra sidan Atlanten.
En byråkratisk mardröm
Anledningen var enkel – för att få sälja bilar i USA måste de federaliseras, varför det är en rad skillnader mellan bilar som erbjuds på den amerikanska kontra europeiska marknaden.
Ett steg i detta är att krocktesta fyra bilar, något Porsche inte ville göra med 959 då de gick så mycket back på varje bil.
Amerikanska konsumenter kunde fortfarande köpa bilarna, men de fick absolut inte under några omständigheter köra bilarna, åtminstone inte på allmän väg.
En av dessa konsumenter var ingen mindre än Bill Gates som prompt köpte en bil, bara för att få den beslagtagen av den amerikanska tullen så fort den nådde amerikansk mark.
Hans försök att få tillgång till bilen så snabbt som möjligt var förgäves.
Bill Gates Porsche 959 fick tillbringa 13 år i hamnen i San Francisco innan den amerikanska miljardären kunde lägga vantarna på den.
En Porsche som orsakade ett fullskaligt juridiskt krig
Uppenbarligen var Bill Gates – samt andra 959-kunder – lagom roade över det amerikanska tullverkets förhållningssätt.
Av den anledningen så slog Bill Gates ihop sina påsar med Bruce Canepa, en känd Porsche-importör och -expert i USA.
Målsättningen var tydlig – att hitta en lösning på problemet som skulle innebära att de skulle få köra sina ögonstenar på amerikansk mark.
Konsten att ändra lagen
Bill Gates och Bruce Canepa tog kontakt med advokaten Warrey Dean för att komma på en särskild lag för historiskt signifikanta bilar.
Lagen, som har kommit att kallas ”Show or Display” innebär att om en bil som det finns färre än 500 av i världen som aldrig fått saluföras i USA och som anses vara tillräckligt signifikant i termer av exklusivitet och historia, får importeras till USA och undantas en rad regler.
Bilarna får endast köras 400 mil per år, något som amerikanska myndigheter är stränga med.
Det hela började som ett lagförslag som gång på gång blev nedröstat. 1998 fanns det dock med i en del av ett större lagförslag som sedermera godkändes av president Bill Clinton.
Det hade tagit 13 år och Bill Gates och Bruce Canepa tvingades få till en lagändring, men till sist fick Bill Gates återförenas med sin Porsche 959 som hade stått och samlat damm hos amerikanska tullverket.
Det finns till och med en lista på bilar som är godkända att föra in i USA under regelverket relaterat till lagen ”Show or Display”.
Läs även: Porsche 918 riskerar känguruliv i 350 km/h
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.