Dagens PS

Så fick bolagsjättarna USA att älska Formel 1

Formel 1
Formel har på kort tid vunnit USAs hjärtan. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 05 maj 2022Publicerad: 05 maj 2022

En gång en tuff sport vigd åt förnäma européer är Formel 1 numera sporten på alla amerikaners läppar. Här förklarar vi med hjälp av Bloomberg hur bolagsjättar som Liberty Media Corp och Netflix fått USA att älska Formel 1. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

För inte allt för länge sedan hade blotta tanken på att hänge sig åt, än mindre investera i motorsporten Formel 1 framstått som befängd för vilken amerikanare som helst.

Att Hard Rock Stadium i Miami, USA i detta nu genomgår en Monaco-liknande metamorfos för att inom kort hålla i Formel 1 grand prix är således en del av ett större skeende.

Detta sedan den Fédération Internationale de l’Automobile-sanktionerade serien i decennier vänt sig till en välbärgad elit från Europa och Sydamerika med en förkärlek till ingenjörskonst, episka fordon, livsfarliga banor och exklusiva varumärken.

Formel 1

Ferrari är ett av flera stall man får följa i “Drive to Survive” på Netflix. (Bild: TT)

Dekadent miljardindustri

Bakom Formel 1 som format står Bernie Ecclestone, en brittisk mogul som under 1970-talet började bygga upp F1 till den miljardindustri vi känner det som idag, med hjälp av monarkisk makt, hög svansföring och en stor portion dekadens. När Ecclestone under 2014 klev av Formel 1 hade han en gjort sig ett namn som både principfast och omedgörlig, men också skapat något unikt.

Så vad är det som gör Formel 1 så speciellt? För att förstå det behöver man separera Formel 1 från andra typer av bilracing, till exempel IndyCar- och Nascar, där maskineriet i respektive tävlingsfordon i princip liknar varandra.

ANNONS

Senaste nytt

Snabbast vinner

Inom Formel 1 är fordonets unika konstruktion allt, även om man följer gemensamma riktlinjer kring bilarnas komponenter och deras utformning. Man hänger sig också åt teknik som involverar hundratals ingenjörer, där en komponent kostar ungefär lika mycket som ett helt Nascar-fordon. Detaljer som kan tjäna in millisekunder på tävlingsbanan.

ANNONS

Målet? Att köra snabbare än sina motståndare, vilket även det rör sig om en komplex analys som involverar omkring tvåhundra inbyggda sensorer, realtidsdata, väderförhållanden och noggrant framarbetade strategier, skriver Bloomberg.

För närvarande består Formel 1 av 10 stall, som alla tävlar med två förare var i och slåss om ära och berömmelse både i och utanför sitt lag. Loppen är som regel 50 till 70 varv långa och kvalificerar de tio bästa förarna till poäng värda tiotals miljoner dollar i prispengar.

Det lag som vid säsongens slut har flest poäng vinner utöver ära och berömmelse en mästerskapstrofé och ekonomiska möjligheter att förfina bilens prestanda ytterligare.

Dundrande succé

Med dessa distinktioner på plats kan vi titta närmare på vad som hänt inom sporten de senaste åren och vad det har med amerikanerna att göra.

Under 2017 förvärvades Formel 1 av det USA-baserade företaget Liberty Media Corp för närmare 4,4 miljarder dollar, motsvarande 44 miljarder kronor, vilket bidragit till ett ökat intresse för sporten i USA. Inte minst sedan företaget satsat hårt på att modernisera formatet och höja underhållningsvärdet.

Under 2021 steg den genomsnittliga amerikanska tittarsiffran med 56 procent jämfört året innan. Under ett lopp i Austin kunde man även notera ett rekordstort deltagarantal på 400 000, där närmare 70 procent i publiken var nya för sporten, skriver Bloomberg.

När turen kom till Miamis tre-dagarstävling sålde samtliga biljetter slut inom loppet av ett dygn, varav de billigaste gick för mer än 6000 kronor och de dyraste för 320 000 på andrahandsmarknaden. Succén var ett faktum.

Nu planerar Liberty ett grand prix i Las Vegas för 2023, vilket gör USA till värd för fler lopp än något annat land. Det går helt enkelt bra för Liberty nu, men kan de ensamma ta äran för att Formel 1 blomstrar?

ANNONS

Fartfylld dokusåpa

Enligt Bloomberg har den överraskande och positiva utvecklingen tillskrivits en rad rörelser. Framförallt Netflixsuccén “Formula 1: Drive to Survive”, en fartfylld dokusåpa som satt Formel 1 på kartan för den breda massan och ger en ny generation fans en inblick i en Formel 1-förares vardag.

Något som fått oanade konsekvenser för flera av förarna och deras managers som rönt rockstjärnestatus tack vare serien, trots mer eller mindre lyckade prestationer både på och utanför banan. För kanske är det först efter några avsnitt av just denna serie som det går upp för tittaren hur mycket som faktiskt står på spel?

När Grand Prix går av stapeln i Miami den 8 maj på Hard Rock Stadium är det således med en ny kostym och ny amerikaniserad publik.

Läs även: Volkswagens vd bekräftar: Audi och Porsche till F1

Läs även: Formel 1 – biljetter sålde slut direkt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]