En av Michael Schumachers gamla Formel 1-mästerskapsbilar har gått under klubban under en RM Sotheby’s auktion i veckan. Ferrarins utomordentliga historik gjorde den till den dyraste moderna Formel 1-bilen någonsin.
Så dyr blev Michael Schumachers F1-bil
Mest läst i kategorin
2003 års säsong inleddes av Ferrari med en uppdaterad version av bilen från året innan, F2002. Med den lyckades Michael Schumacher ta hem en av fyra vinster, vilket för Ferrari på den tiden var att betrakta som blygsamt.
I tid till säsongens femte race, Spaniens Grand Prix, hade man en ny bil i form av F2003-GA. Epitetet GA representerade den då nyligen bortgångna Fiat-chefen tillika stilikonen Gianni Agnelli. Med den nya bilen blev det genast vinst.
Historiken bestämmer priset
Just i det racet körde Schumacher samma bil som nu har sålts, den med chassinummer 229. Under samma säsong körde han också tre lopp med systerbilen 231.
229 var emellertid den bil som användes flitigast. Med den lyckades Schumacher ta hem vinsten i fem av de totalt nio lopp han körde med bilen. Det betyder nu att bilens prislapp landade på 14,8 miljoner dollar, vilket motsvarar knappt 158 miljoner svenska kronor.
Eftersom alla Ferraris gamla Formel 1-bilar tas om hand av biltillverkaren själv är det inte servicehistoriken som styr priset, utan bedrifterna på banan.
Senaste nytt
Ferraris definition av äganderätt
Inför försäljningen hade chassi 229 fått sig en grundlig genomgång av Ferrari Formula 1 Clienti – alltså den del av organisationen som sköter om gamla bilar enligt ovan. Man kan baserat på avdelningens namn utläsa att det är kundbilar man hanterar, bilar som Ferrari faktiskt inte äger själva, 229 inräknad.
Trots hisnande köpeskillingar innefattar alltså inte ägandeskap av en gammal Ferrari-racer rätten att ta med sig den hem. Bilen blir kvar i Ferraris förvar, och vill man köra den blir det till att möta upp vårdnadshavarna på en lämplig bana, dit de tar med sig bilen.
Ferraris Finali Mondiali, som vi nyligen besökte på Imola för att bland annat se tillverkarens nya Le Mans-racer är ett sådant tillfälle då bilarnas ägare får chansen att köra.
Givet motorer som den 3-liters V10:a på 845 hästkrafter och varvstopp vid 19 000, som sitter i 229, är det föga förvånande att ingen av ägarna vågar pressa bilarna fullt ut. Måhända att deras värden också har något med saken att göra.
Bilar från Schumacher-eran förtjänar givetvis också att pensioneras. Föremålet för denna artikel var ju en starkt bidragande orsak till att Michael Schumacher tog hem sin sjätte av totalt sju förarmästerskap.
Mer om auktionen finns att läsa här.
Läs även: Ferrari 296 GTS är en miljövänlig drömbil
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.