Den senaste tiden har det kommit in flera uppgifter om vad som ska ske med NEVS och den gamla Saab-fabriken i Trollhättan.
Så bra är NEVS Emily GT att köra
Mest läst i kategorin
Att följa utvecklingen av NEVS och arvet efter Saab Automobile har varit en emotionell berg- och dalbana utan dess like.
Under våren kom flera nyheter som indikerade att NEVS och det gamla Saab-området skulle mötas av ett dystert öde.
NEVS tar nya tag
Men i samband med att man visade upp ett av projekten man utvecklat i smyg så tog medierapporteringen fart.
Emily GT rönte stor uppmärksamhet och fick världsomspännande bevakning..
Det gjorde också att intresset från olika investerare tog fart och flera affärer gjordes upp.
Byggnaderna som tidigare tillhörde Saabs och sedermera NEVS utvecklingsavdelning köptes upp av Trollhättan Stad.
Senaste nytt
Trollhättan satsar
I de här ytorna kommer Polestar att hyra in sig för att inkvartera en mindre del av sin utvecklingsavdelning.
Vara-miljardären Svante Andersson slog istället till och köpte upp 80 procent av fabriksytorna.
Som vi rapporterat om har Andersson kommenterat att det kommer att bli full aktivitet redan från hösten för att kunna tillverka en produktionsversion av Emily GT.
Men vad är det för bil som eventuellt kommer att rulla ut från Stallbacka framöver?
Top Gear har ordet
Brittiska Top Gear har provkört bilen som framförallt sticker ut med en unik drivlina som levereras av Protean.
Protean ägdes också av Evergrande tidigare men har nu sålts till ett bolag med huvudsäte i England men som startades av en turk.
Utifrån den filmen som Top Gear släppt och som ni kan se längst ner i artikeln verkar man uppenbarligen imponerade av bilen.
“Det här är en bil som kan förändra hur vi designar elbilar för alltid” kommenterar Tom Ford.
När Ford pratar om att Emily GT är unik syftar han framförallt på den unika drivlinan som består av fyra individuella hjulmotorer, en i varje hörn av bilen.
Teknik i världsklass
Det ger visserligen en ökning av den ofjädrade vikten men möjliggör också en rad fördelar.
Bland annat så får man plats med betydligt större batterier och en mer spatiös interiör.
Emily GT ska kunna ackommodera batterier upp till 175 kWh även om det dels är otroligt dyrt och även viktmässigt tveksamt så finns möjligheten.
För den som är intresserad av att köra bil innebär också drivlinan att man kan erbjuda “torque vectoring” på ett sätt som tidigare inte skådats.
NEVS Emily GT är en skida på hjul
Bilen beskrivs svänga som en carvingskida jämfört med konventionella skidor som kräver mer sladd för att kunna svänga.
Ett sätt att testa de här egenskaperna är genom en konbana vilket Top Gear demonstrerar i sin film.
Skillnaden kunde inte varit större och med systemet arbetande i sitt mest optimala läge går bilen imponerande snabbt genom konbanan.
Det är onekligen så att Emily GT är något utöver det vanliga och för varje bil- och kanske framförallt Saab-entusiast får man hålla tummarna för att det Svante Andersson proklamerat stämmer.
För vem skulle inte vilja köpa Taycan och Model S-utmanaren Emily GT om den fanns på marknaden?
Läs även: Bara 23 personer kvar på NEVS
Läs även: Saab-fabrik ger nytt jobb – kan ge tusentals nya jobb
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.