Dagens PS

Så blev Mercedes-Benz 300 SL en ikon

Merceds-Benz 300 SL
Om inte Mercedes amerikanske agent, Max Hoffman, stått på sig, hade aldrig ikonen 300 SL blivit verklighet. (Fot: Artcurial)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 okt. 2024Publicerad: 28 okt. 2024

En av den klassiska bilvärldens mest omtalade och ikoniska bilar är Mercedes-Benz 300 SL. Här är bilens historia i korthet. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att motorsporten helt legat i dvala under andra världskriget, började det åter röra på sig i början av 1950-talet.

Tävlingar kom åter igång och bilföretaget började åter få råd och möjlighet att satsa på racing. 

Tyska Mercedes var absolut ett av de företag i bilbranschen som ville ta upp handsken från tiden innan kriget, då de var ett av de absolut mest dominanta bolagen på marknaden. Då med den berömda ”Silverpilarna” som tillsammans med, även det tyska, Auto Union, slogs om de absoluta fartrekorden till lands. 

Nu ville de göra come back.

Men inte med stora och otroligt dyra rekordbilar. Istället satsade de på en smidigare långdistansbil som förväntades bli framgångsrik i tävlingar i landsvägsmiljö och som kunde baseras på motorer och drivlinor som redan existerade i bolaget utbud. 

Ursprunget, W194 på bana.
Mercedes-Benz W194 blev en oerhört framgångsrik bil på landsvägstävlingarna. Här ett exemplar med den svenske tävlingsföraren Ewy Rosqvist-von Korff bakom ratten. (Foto: WikiCommons/Lothar Spurzem)

Med en rak sexa tagen från Mercedes största modell 300 placerad i en ny lättviktsram, som bara vägde 50 kilo, hade den nya bilen premiär 1952 under namnet W194 men fick också till-namnet 300 SL (Super Light)

Bilen blev omedelbart framgångsrik med vinster i både Le Mans, Nürburgring och Carrera Panamericana. 

Från racingbana till gata

ANNONS

Framgångarna med tävlingsbilen väckte intresse för konstruktionen. Och snart låg det en förfrågan hos ledningen i Stuttgart från märkets amerikanske importör Max Hoffman, om att bygga en civil variant av W194.

Intresset från ledningen var till en början ganska så ljummet, men när Hoffman på ett bräde beställde 1000 civila varianter av måsvingeprydda bilen, ändrade sig ledningen för Mercedes.

300 SL har premiär i New York.
I februari 1954 var det högtidlig premiär av den nya bilen i New York. (Foto: Daimler-Benz AG)

Endast fem månader efter beslutet att ta fram bilen, hade Mercedes-Benz 300 SL (W 198) premiär på bilsalongen i New York.

ANNONS

Senaste nytt

Revolutionerande teknik

Den nya bilen var inte bara uppseendeväckande med sina vackra och uppseendeväckande måsvingedörrar.

Bilen var också fylld av ny intressant teknik med flera banbrytande tekniska lösningar där bränsleinsprutningen och den moderna aerodynamiska designen var banbrytande på varsitt område.

Måsvingedörrarna är ikoniska
Måsvingedörrarna var direkt hämtade från tävlingsbilen. Vackra och uppseendeväckande, men inte så praktiska för den som inte var av den viga sorten. (Foto: WikiCommons/Paul)

Prestanda och popularitet

ANNONS

Den raka tre-liters-sexan hade poppats upp rejält med den nyutvecklade bränsleinsprutningen. Med hela 215 hästkrafter kunde 300 SL nå en toppfart på hela 260 km/h och var med det, dåtidens snabbaste produktionsbil

Max Hoffmann fick rätt.

Med sin unika prestanda kombinerad med den eleganta designen, blev bilen extremt eftertraktad. Försäljningen gick som smort och bilen blev en storsäljare i USA där 1100 av totalt 1400 bilar såldes mellan produktionsåren 1954 och 1957.

1957 introducerades 300 SL Roadster en mer användarvänlig cabriolet-version, som tillverkades i 1858 exemplar. Roadstern fortsatte modellens framgångssaga och cementerade bilens plats i bilhistorien fram till 1963 då även roadstern lades ned.

Arv och värde

I dag har Mercedes- Benz 300 SL fått en egen plats i bilhistorien och räknas som en av världens mest eftertraktade klassiska bilar.

En roadster i originalskick
Orörda exemplar i fint originalskick hamnar ofta på priser runt 30 miljoner kronor på marknaden. (Foto: från Jan Kanevad)

När de i dag dyker upp på marknaden eller på auktioner, är de alltid i centrum och drar alltid ett stort intresse.

Dyra specialbilar

ANNONS

Specialvarianter eller bilar i orört originalskick säljs i dag för över 30 miljoner kronor till samlare över hela världen, med ett rekord på nästan 100 miljoner kronor för ett renoveringsobjekt av en av de 20 måsvingar som byggdes med aluminiumkaross.

En Mercedes 300 SL med aluminiumkaross
Nyligen slogs ett prisrekord på nära 100 miljoner kronor för en måsvinge med aluminiumkaross. (Foto: RM Sotheby’s)

Mercedes-Benz 300 SL representerar en perfekt kombination av racing-teknik, innovativ ingenjörskonst och tidlös design.

Den satte en ny standard för sportbilar och har fortsatt att inspirera och fascinera bilentusiaster i decennier.

Från sin debut på racingbanorna till sin status som en av världens mest värdefulla klassiker, har 300 SL förblivit en symbol för Mercedes-Benz tekniska excellens och passion för bilsport.

Läs också om hur världens dyraste bil, Mercedes-Benz 300 SLR, såldes. Dagens PS.

Läs mer om historien om 300 SL här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS